Skip to main content
فهرست مقالات

ساختار بازار جهانی فرش دستباف و بازارهای هدف صادراتی ایران

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1383 - شماره 30 علمی-پژوهشی (34 صفحه - از 85 تا 118)

کلید واژه های ماشینی : فرش دستباف ،تجارت جهانی فرش دستباف ،صادرات فرش دستباف ایران ،بازار جهانی فرش دستباف ،بازارهای هدف فرش دستباف ،واردات جهانی فرش دستباف ،فرش دستباف ایران ،هدف فرش دستباف صادراتی ،ساختار صادرات فرش دستباف ،صادرات فرش دستباف ،بازار تجارت جهانی فرش ،فرش دستباف صادراتی ،ایران با شرکای تجاری ،صادرات جهانی فرش دستباف ،ساختار صادرات فرش ایران ،ساختار بازار ،بازارهای هدف ،فرش دستباف از انحصار ،فرش دستباف از ایران ،شاخص هرفیندال ،ساختار صادرات فرش ،بازار جهانی ،جهانی فرش ،ساختار بازار تجارت جهانی ،بازارهای هدف فرش صادراتی ،بازار تجارت جهانی ،بازارهای هدف فرش ،هدف فرش صادراتی ایران ،رابطه مبادله ،تجارت جهانی

تحقیق حاضر با هدف تعیین نوع ساختار بازار تجارت جهانی فرش دستباف، ساختار صادرات فرش ایران با شرکای تجاری و شناسایی بازارهای هدف آن تدوین یافته است. این تحقیق از هفت قسمت شامل مقدمه، مبانی نظری و روش‌شناسی تحقیق (در دو محور ساختار بازار و بازارهای هدف)، ساختار تجارت (واردات و صادرات) جهانی آن کالا، ساختار صادرات فرش دستباف ایران با شرکای تجاری، رابطه مبادله خالص و درآمدی فرش صادراتی ایران، بازارهای هدف فرش صادراتی ایران، نتیجه‌گیری و پیشنهادات تشکیل شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می‌دهد ساختار تجارت جهانی فرش دستباف از انحصار چند جانبه با نوساناتی طی دوره 2000 ـ 1975 مواجه بوده است. بررسی طرف عرضه ساختار تجارت جهانی نیز گویای آن است که ساختار انحصار چند جانبه صادرات متحول شده و از قدرت انحصاری صادرکنندگان آن کاسته شده است، در مقابل ساختار واردات فرش از انحصار چند جانبه پیروی نموده است. مقایسه صادرات و واردات جهانی فرش دستباف گویای آن است که انحصار از آن واردکنندگان است تا صادرکنندگان. ساختار صادرات فرش ایران با شرکای تجاری نشان می‌دهد که واردکنندگان فرش از ایران از ثبات نسبی برخوردار نبوده‌اند بگونه‌ای که طی سالهای67-1358 پیوسته از قدرت چانه‌زنی ایران در میان واردکنندگان کاسته شده، اما طی سالهای 80-1368 بویژه برنامه اول توسعه، با ورود تعداد زیادی کشور به جمع واردکنندگان از قدرت انحصاری آن کشورها کاسته شده است. شایان توجه است غالبا کشورهای اصلی واردکننده فرش دستباف از ایران، به صادرات مجدد به بازارهای مصرف نهایی مبادرت می‌ورزند و هم اینک علی رغم مرکز مهم تولید جهانی فرش دستباف در خاور نزدیک، کشورهایی از اروپا (آلمان)، شرق آسیا (هنگ کنگ)، خلیج فارس(امارات متحده عربی) مراکز مهم تجارت جهانی فرش دستباف (بورس کالایی تخصصی بین‌المللی) به شمار می‌آیند. رابطه مبادله پایاپای خالص فرش دستباف صادراتی ایران طی سال‌های 80-1358 با نوسان، رو به کاهش نهاده است و افزایش حجم صادرات آن کالا موجب شده که رابطه مبادله درآمدی آن رو به بهبود گذارد. در پایان 33 کشور که ویژگی‌های بازار هدف فرش دستباف صادراتی را دارا هستند، بعنوان بازارهای هدف فرش دستباف صادراتی ایران شناسایی شده‌اند. تحقیق حاضر با جمع‌بندی، توصیه‌های سیاستی، پیشنهادات و ملاحظات پایانی خاتمه یافته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.