چکیده:
هدف: این مطالعه به هدف طراحی و بررسی اثربخشی یک مداخله روانی- آموزشی زوج محور کوتاه مدت براساس نظریه سیستمهای خانواده بودن برای بهبود تمایز یافتگی و کاهش اضطراب مزمن در سیستم هیجانی خانواده انجام شد. روش: 19 زوج به عنوان گروه آزمایشی و 19 زوج به عنوان گروه گواه در این طرح نیمه آزمایشی با روش نمونه گیری در دسترس و پیگیری 2 ماهه شرکت کردند. مداخله روانی– آموزشی زوج محور کوتاه مدت در 7 جلسه براساس 3 فن درمان بوون و 4 شاخص اصلی تمایزیافتگی در قالب آموزش گروهی زوجها طراحی و اجرا شد. شرکت کنندگان به مقیاس تمایز یافتگی و مصاحبه ژنوگرام خانواده پاسخ دادند. یافته ها: یافته ها نشان دادند که این مداخله میتواند تمایزیافتگی سیستم هیجانی خانواده را بهبود بخشیده و نشانههای اضطراب مزمن در خانواده را کاهش دهد. نتیجه گیری: از نتایج این تحقیق میتوان در برنامه ریزیهای مداخلهای با تأکید بر نقش سیستم هیجانی خانواده استفاده کرد.
Purpose: The aim of this study was to design and evaluate a brief couple-based and psycho-educative intervention based on Bowen family systems theory for improving differentiation of self and reducing chronic anxiety in the family emotional system.
Method: 19 couples as experimental group and 19 couples as control group participated in this semi-experimental project using accessible sampling and 2 months follow-up. The brief couple-based and psycho-educative group therapy was made in 7 sessions based on 3 techniques of Bowen therapy and 4 components of differentiation. Participants completed Differentiation of Self Inventory (DSI) and Family Genogram Interview (FGI).
Findings: Data analyses indicated that this intervention improves differentiation of the family emotional system and reduces symptoms of chronic anxiety in family emotional system.
Conclusion: These findings could be used for designing interventional programs considering the role of family emotional system.