Skip to main content
فهرست مقالات

ارائه یک مدل نوین پشتیبانی تصمیم گیری جهت برنامه ریزی، ارزیابی و انتخاب بازار در زنجیره تأمین

نویسنده: ؛ ؛ ؛

بهار 1383 - شماره 30 علمی-پژوهشی (24 صفحه - از 119 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : زنجیره تأمین ،فروش در بازارهای مقصد ،انتخاب بازار ،بازارهای مقصد در پریود ،بازار در پریود ،انتخاب بهترین بازارها ،تابع هدف ،وزن نهایی ،بازارهای مقصد ،مدیریت سیستم ،مدل AHP ،بهترین بازارها ،ارزیابی بازار ،مدیریت سیستم اطلاعاتی ،نهایت بهترین بازارها ،International Marketing ،توزیع به بازار ،نهایت وزن نهایی ،مراکز توزیع ،ارزیابی و انتخاب ،برنامه توزیع ،بازارها با توجه ،تعیین بازارهای نهایی ،مرکز توزیع به بازار ،تعیین برنامه نیازمندی‌های مراکز توزیع ،سیستم اطلاعاتی ،فاکتورهای مهم در انتخاب ،قیمت فروش ،زنجیره تأمین تأکید ،انتخاب بهترین

زنجیره تأمین در سال‌های اخیر نظر بسیاری از محققین و صنعتگران را به خود جلب کرده است. در بازار رقابتی امروزه تولیدکنندگان تنها درصدد بهبود وضع داخلی نیستند، بلکه انتخاب بهترین بازارها (با توجه به پدیده جهانی شدن) و بهترین تأمین‌کنندگان در صدر برنامه‌های آنها قرار گرفته است. انتخاب بهترین گزینه‌ها در هر یک از تصمیم‌گیری‌های فوق نیاز به آنالیز فاکتورهای زیادی دارد که درنتیجه، سازمان‌ها را با یک مسئله تصمیم‌گیری چند معیاره روبرو می‌نماید. از طرفی کاربردهای تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی[3] در ارتباط با در نظر گرفتن معیارها در مسائل گوناگون مدیریتی و عملیاتی در مقالات فراوانی اشاره شده است و در کنار آن برنامه‌ریزی آرمانی[4] می‌تواند چندین هدف را به ترتیب اولویت تصمیم‌گیرنده در نظر بگیرد. ترکیب این دو تکنیک می‌تواند مدلی ایجاد کند که همزمان با در نظر گرفتن معیارهای گوناگون، آرمان‌های مختلف را نیز در نظر بگیرد. در این مقاله یک مدل تصمیم‌گیری ارائه شده است که به کمک ترکیب روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و برنامه‌ریزی آرمانی و درنظر گرفتن محدودیت‌های گوناگون، بازارهای بالقوه را ارزیابی نموده و در نهایت بهترین بازارها انتخاب شده و همچنین برنامه توزیع به هرکدام در هر دوره مشخص می‌گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.