چکیده:
مطالعات نشان میدهد که در میان عوامل متعدد و گوناگون تاثیرگذار بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان، انگیزش نقش برجسته و بلکه، مهمتری را ایفا مینماید. لذا، شناخت و تحلیل مناسب انگیزش فراگیران برای کارآیی و اثربخشی فعالیتهای یاددهی و یادگیری اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر استفاده از نرمافزار کیفالکترونیکی بر انگیزشتحصیلی درس زیستشناسی دانشآموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه که در مدارس هوشمند و عادی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند، انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی است و به روش شبهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم رشته علومتجربی بود. نمونه آماری شامل 120 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در دو گروه گواه و آزمایش در قالب 60 دانشآموز از مدارس هوشمند و 60 دانشآموز از مدارس عادی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه انگیزشتحصیلی بود. گروه آزمایش به مدت سه ماه از نرمافزار کیفالکترونیکی استفاده نمود در حالی که گروه گواه، به روش سنتی آموزش دیدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری و کوواریانس تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که پس از استفاده از نرمافزار کیفالکترونیکی تفاوت معناداری بین نمرات انگیزشتحصیلی دانشآموزان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه مشاهده شد. نتایج این پژوهش بیانگر نقش مثبت استفاده از نرمافزار کیفالکترونیکی در یادگیری بهتر و تعمیق اثر آموزش درس زیستشناسی در دانشآموزان بود.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل واریانس مقایسه میانگین تفاضل نمرات پسآزمون و پیشآزمون مؤلفههای انگیزش تحصیلی منابع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معناداری گرایش به پیشرفت گروه 53/192 1 53/192 41/60 000/0 خطا 93/746 118 33/6 گرایش به کار و تکلیف گروه 70/326 1 70/326 41/66 000/0 خطا 46/580 118 91/4 هدفمداری گروه 13/112 1 13/112 68/15 000/0 خطا 73/843 118 15/7 رقابتجویی گروه 63/381 1 63/381 48/32 000/0 خطا 23/1386 118 74/11 عزت نفس گروه 20/285 1 20/285 51/39 000/0 خطا 78/851 118 21/7 اتکاء به نفس گروه 40/37 1 40/37 45/6 000/0 خطا 38/683 118 79/5 همیاری اجتماعی گروه 7/81 1 67/81 54/13 000/0 خطا 31/711 118 02/6 سؤال اول: آیا استفاده از نرمافزارکیفالکترونیکی برگرایش به پیشرفت دانشآموزان دختر پایه دوم متوسطه در درس زیستشناسی تأثیر دارد؟ نتایج جدول 6، حاکی از آن است میزان F محاسبه شده در گرایش به پیشرفت برای نمرات پسآزمون (41/60 F =، 1df = و 0005/0P-value ≈) در دو گروه آزمایش و گواه با سطح اطمینان 99 درصد، معنادار است و مشخص شد، استفاده از نرمافزار برگرایش به پیشرفت دانشآموزان تأثیر دارد.
سؤال پنجم: آیا استفاده از نرمافزارکیفالکترونیکی بر عزت نفس دانشآموزان دختر پایه دوم متوسطه در درس زیستشناسی تأثیر دارد؟ نتایج جدول 6، حاکی از آن است میزان F محاسبه شده در هدف مداری برای نمرات پسآزمون (51/39 F =، 1df = و 0005 /0 P-value ≈) در دوگروه آزمایش و گواه با سطح اطمینان99 درصد، معنادار است و مشخص شد استفاده از نرمافزار بر عزتنفس دانشآموزان تأثیردارد."