چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی تاثیر یک دوره برنامهی تمرینی یوگا بر کارکردهای شناختی- حرکتی کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیشفعالی است. روش: جامعهی آماری، کلیه مراجعان پسر و دختر شش تا 10 ساله بودند که در شش ماههی دوم سال 1391، با تشخیص اولیهی اختلال نقص توجه- بیشفعالی به مرکز درمانگاهی مشاوره و روانشناختی شناخت شهر اصفهان معرفی شده بودند. نمونهی آماری شامل 26 کودک (20 پسر و 6 دختر) دارای اختلال نقص توجه- بیشفعالی (نوع ترکیبی) با میانگین سنی 18/1±23/7 بود که به صورت دردسترس و هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. تحقیق از نوع نیمهتجربی و طرح تحقیق پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. چهار ماه بعد از پسآزمون نیز آزمون پیگیری گرفته شد. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامهی کانرز (فرم کوتاه والد و معلم) برای تشخیص اختلال نقص توجه- بیشفعالی، آزمون هوش تجدید نظرشدهی وکسلر برای تعیین ضریب هوشی و دستگاه سنجش کارکردهای شناختی- حرکتی بود. پس از جمعآوری دادههای خام، از روش آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس بینگروهی با اندازههای مکرر (05/0=α) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که یک دوره برنامهی تمرینی یوگا بر بهبود کارکردهای شناختی- حرکتی (توجه انتخابی و آمادهسازی حرکتی) موثر بوده است. نتیجهگیری: نتیجه اینکه از تمرینهای یوگا میتوان برای بهبود نشانههای شناختی- حرکتی در مدارس و مراکز درمانی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"Introduction: Keywords: Attention deficit– hyperactivity disorder, Cognitive-motor functions, Reaction time, Selective attention, Yoga training.
محقق به دنبال یافتن پاسخی برای این سؤال بود که آیا 12 هفته تمرین یوگا بر کارکردهای شناختی- حرکتی (توجه انتخابی، آمادهسازی حرکتی) کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیشفعالی تأثیر داشته است؟ روش جامعه و نمونهی آماری تحقیق حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود.
بنابراین تحقیق حاضر از اثر 12 هفته تمرین یوگا بر توجه انتخابی و آمادهسازی حرکتی حمایت میکند و لذا پیشنهاد میکند تا از این تمرینها به عنوان یک برنامهی مداخلهگر چندبعدی که بر کارکردهای شناختی- حرکتی کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیشفعالی اثرمی گذارد، استفاده شود؛ هرچند لازم است در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت گیرد.
Effect of Regular Aerobic Exercises on Behavioral, Cognitive and Psychological Response in Patients with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder.
Safety and tolerability of methylphenidate in preschool children with ADHD, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 2006;45:1294-1303.
Treatment of ADHD with stimulant medications: Response to Nissen perspective in The New England, Journal of Medicine the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 2006;45:1147-1150.
The effectiveness of body-oriented methods of therapy in the treatment of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD): results of a controlled pilot study.
Sahaja Yoga Meditation as a Family Treatment Programme for Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder.
The relationship between physical activity and executive function performance in children with attention deficit hyperactivity disorder.
The effects of curriculum based yoga on children with attention deficit/ hyperactivity disorder, in the Department of Teacher Education."