چکیده:
به علت تحولات اخیر در صنعت بیمه و گرایش بازار به سوی رقابتپذیری، نوآوری سازمانی در شرکتهای بیمه برای کسب مزیت رقابتی، بیشازپیش اهمیت مییابد. باتوجه به اینکه از نوآوری بهعنوان مهمترین عامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی در سازمانها یاد میشود، هدف تحقیق حاضر تبیین رابطۀ بین نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه است. همچنین، در این تحقیق بهعنوان یک هدف فرعی به بررسی وضع موجود نوآوری سازمانی در شرکتهای بیمه پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده و باتوجه به نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. نوآوری سازمانی در این تحقیق شامل نوآوری در محصول، نوآوری فرایندی و نوآوری اداری است. جامعۀ آماری این تحقیق را مدیران ارشد شرکتهای بیمۀ خصوصی در شهر تهران تشکیل میدهند که 130 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها باتوجه به دادههای پرسشنامه از ضریب همبستگی پیرسون، مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون تی یک نمونهای استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رابطۀ مثبت و معناداری میان نوآوری سازمانی بهطورکلی و انواع آن با مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه وجود دارد و در میان انواع نوآوری، نوآوری در محصول، بیشترین رابطه را با مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه دارد. همچنین، نتایج تحلیل آزمون تی یک نمونهای نشان داد که شرکتهای بیمه تنها از لحاظ نوآوری فرایندی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به اینکه از نوآوری به عنوان مهم ترین عامل مؤثر بر کسب مزیت رقـابتی در سازمانها یاد میشود، در این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش هسـتیم کـه آیا رابطه معناداری میان نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی در شرکت های بیمه وجود دارد؟ و در صورت وجود رابطه ، کدام یک از انـواع نـوآوری سـازمانی (محصـول/ خدمت ، فرایندی، اداری) تأثیر بیشتری بر کسب مزیت رقابتی در شرکت های بیمـه دارد.
نـوآوری فنـی شامل محصولات یا خدمات جدید و فراینـدهای جدیـدی اسـت کـه بـرای تولیـد محصولات یا ارائۀ خدماتی استفاده میگردد که به طورمستقیم با فعالیت های اصـلی یک سازمان مرتبط است ؛ اما نوآوری اداری به رویه ها، سیاست ها و اشـکال جدیـد سازمانی اشاره دارد (٢٠١١ ,Jimens and Sanz Valle).
این شایستگیهـا بـا تـأثیر بـر چهار عامل ابعاد مزیت رقابتی (کیفیت ، کارایی، نوآوری و پاسخ گویی به مشتریان )، منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت شده و در نتیجه سودآوری شـرکت هـا را تحت تأثیر قرار میدهند (٢٠٠٨ ,Hill and Jones).
, 2000; Darroch and McNaugton, 2002; Lyon and Ferrier, 2002; Utterback, 1994; Vrakking, 1990; Wolfe, 1994 2.
Jimens and Sanz Valle, 2011 است ، سپس فرضیه هایی مبنیبر وجود رابطۀ مثبت بین انـواع نـوآوری سـازمانی و مزیت رقابتی و همچنین در مورد وضعیت نوآوری سازمانی در شـرکت هـای بیمـه مطرح و سپس این فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفته است .
آزمون فرضیۀ اصلی رابطۀ معناداری میان نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی در شرکت های بیمه وجود دارد.