چکیده:
در این تحقیق باتوجه به اهمیت توسعة فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود عملکرد نمایندگیهای بیمه، درنظرداریم میزان پیشرفت این نمایندگیها را در بهرهمندی از ابزارهای الکترونیکی بررسی نماییم. جامعة آماری این تحقیق نمایندگیهای بیمه در سطح کل کشور میباشد که نمونه آماری، مشتمل بر 22 نمایندگی بوده که از این تعداد، 18نمایندگی در تحقیق مشارکت داشتند. تحلیل نتایج براساس مشارکتکنندگان است. روش مورد استفاده در این تحقیق مدل بلوغ الکترونیکی گارتنر است و در تحلیل دادهها از روش تصمیمگیری چند شاخصة Topsissاستفاده شده است. طبق نتایج این بررسی بلوغ کنونی بیمة الکترونیکی در ایران 70% در سطح اول تخمین زده شد. اما آن دسته از نمایندگیهای بیمه که در سطح اول مدل بلوغ الکترونیکی گارتنر جای گرفتهاند و نو پا هم بودهاند، توانستهاند از لحاظ رتبة همگامبودن با فضای مجازی، در اولویت قرار بگیرند. از مقایسه وضعیت نمایندگیهای بیمة بورسی با غیر بورسی، نتایج مشابه حاصل شد. نتایج این تحقیق برای مدیران نمایندگیهای بیمه آگاهیدهنده بوده و میتوانند سیر حرکت به سمت سطوح بالاتر بلوغ را با پیگیری پیشنهادها در این عرصه طی نمایند.
خلاصه ماشینی:
ازسویدیگر، کارآمدی بورس موجب توسعۀ فعالیت های بیمه ای شده و رشد آن در گرو نقش فعال بیمه است (هوشمند و تشکری صـالح ، ١٣٨٧) و از بـازبینی در اقتصـاد ایران نیز میتوان حتی بـه نقـش اساسـی شـرکت هـای کوچـک در افـزایش کـارایی و اثربخشی این سیستم آگاهی یافت (حاج کریمی و همکاران ، ١٣٨٨).
از ایـن رو در ایـن تحقیق درنظرداریم با شروع تحول در صنعت بیمـۀ ایـران، هـم راسـتا بـا ورود فضـای الکترونیکی بررسی کنـیم کـه شـرکت هـای بیمـه ایـی کوچـک و غیربورسـی در کنـار شرکت های بیمۀ بزرگ و بورسی با اعمال و پیادهسازی راهبردهای توسعه بـه کـارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات به مشتریان در چه وضعیتی قـرار دارنـد؟ و آیا دراین زمینه ، تفاوت معناداری بین نمایندگیهای بیمه بورسی و غیر بورسی وجـود دارد؟ که این موضوع را با بررسی و مطالعه سطوح بلوغ الکترونیکی نمایندگیها انجـام خواهیم داد.
سازمان تجارت الکترونیک و توسعه در سال ٢٠٠٢ مقـالاتی در زمینـه تجـارت الکترونیکی منتشر کرده و ضمن آنکه بیمـۀ الکترونیکـی را زیرمجموعـه آن دانسـته است به مقایسۀ شرکت های بیمه ، قبل و پس از الکترونیکـیشـدن، پرداختـه اسـت (امیرخانی و متقی ثابت ، ١٣٨٩).
1. Information and Communication Technology (ICT) سطح ٣ (یکپارچگی کسب وکار/ فناوری فروش): پرداخت های آنلاین که فـروش بیمه نامه از مشخصـه هـای آن اسـت ، مرحلـۀ تغییـر و حرکـت بـه سـمت شـرکتی الکترونیکی است .