چکیده:
بالندگی سازمانی؛ رویکردی منظم، منطقی، یکپارچه و برنامه ریزی شده است که برای افزایش اثربخشی سازمانی به کار گرفته می شود. این رویکرد متاثر از عوامل روان شناختی است که یکی از این عوامل، عزت نفس و ابعاد آن می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بالندگی سازمانی و عزت نفس و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه پیام نور استان کردستان انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها ، جزء تحقیقات پیمایشی و از نوع همبستگی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش، همه کارکنان اداری دانشگاه پیام نور استان کردستان به تعداد 168 نفر می باشد که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای، حجم نمونه 119 نفر برآورد شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین عزت نفس کلی و عزت نفس تحصیلی با بالندگی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از سوی دیگر، نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین عزت نفس خانوادگی و عزت نفس اجتماعی با بالندگی سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین عزت نفس و بالندگی سازمانی کارکنان مرد و زن تفاوت معناداری مشاهده نشد. با عنایت به یافته های پژوهش می توان گفت که عزت نفس از متغیرهای مهم و تعدیل کننده بالندگی سازمانی محسوب می شود. در نتیجه، برای دستیابی به بالندگی سازمانی مطلوب، آموزش های مناسب جهت افزایش عزت نفس در میان کارکنان می تواند از اولویت های مداخله ای محسوب شود
Organizational development is a systematic, logical, integrated, and planned approach that is used to increase organizational effectiveness. This approach is influenced by psychological factors, one of these factors, self-esteem and its dimensions. The present study aimed to Relationship the organizational development with self-esteem and their dimensions at staff PNU, Kurdistan Province. Using applied methods, we employed survey research and correlation analyses. The target population of the present study was the entire staff of PNU, Kurdistan province, who were168 people. Using the Based on single-stage cluster sampling method; the sample size of the study was estimated to be 119 people. The findings of the current studyindicated that there is a significant and positive relationship between overall self-esteem, academic self-esteem and the organizational development.On the other hand, the results showed that there is no significant relationship between familial self-esteem, social self-esteem and organizational development.The results also indicated that there is no significant relationship between male and female staff’s self-esteem and their organizational development. With regard to the results, it can be stated that self-esteem is the most important variables and organizational development coordinator. As a result, to achieve desired organizational development, appropriate training to enhance self-esteem among staff can be considered a high priority for intervention.
خلاصه ماشینی:
"وقتی افراد باعزت نفس پایین در مسند مدیریت قرار میگیرند، درصدد خشنودسازی دیگران برمیآیند و در تصمیمگیریها نگران این هستند که همه را راضی نگه دارند؛ از این رو، جایگاه Internal Locus of Control External Locus of Control De Longis & et al Whisman & Kwon Diener & Diener McLeish, Smoll & et al Gecas Stank Based on Organization Self-esteem 0.
از این رو، فرض صفر(H0) مبنی بر عدم وجود رابطۀ معنادار بین عزت نفس با بالندگی سازمانی رد میشود و فرض Content Validity Random Cronbach,s Alpha نونالی در سال 1978 در نظریه هوشسنجی اظهار کرده است که اگر مقدار آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 باشد، نتیجه معتبر خواهد بود.
نتایج آزمون آماری تی استیودنت برای مقایسۀ میانگین دو گروه نشان میدهد که از نظر عزت نفس و ابعاد آن و بالندگی سازمانی، در بین کارکنان مرد و زن تفاوت معناداری وجود ندارد.
4. نتایج آزمون آماری تی استیودنت برای مقایسۀ عزت نفس و ابعاد آن در کارکنان مرد و زن، نشان میدهد که از نظر عزت نفس و ابعاد آن در کارکنان مرد و زن تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0p>) همچنین یافتۀ دیگر پژوهش حاکی از آن است که بین کارکنان مرد و زن ازنظر بالندگی سازمانی تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0p>)؛ بنابر این، ازآنجا که بهبود تصویر خود اولین گام برای بالا بردن عزت نفس است، به کارکنان پیشنهاد میشود اگر تصویری که از خود دارند، فردی ضعیف و درمانده است، تمرین کنند که خود را قوی و ثمربخش تجسم کنند."