چکیده:
از میان مهارتهای آموزش زبان فارسی، آموزش تلفظ بیش از هر مهارت دیگری مورد چشمپوشی و سادهانگاری قرار گرفته است. کتابهای آموزشی حتی در اصولیترین شکل عرضه، آموزش این مهارت مهم را مسکوت گذاشتهاند. با توجه به اهمیت موضوع تلفظ در امر ارتباط زبانی، در این پژوهش به ارائة راهکارهایی در آموزش و تمرین تلفظ در کتابهای درسی آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان پرداخته شده است. در پاسخ به این سؤال که به چه شیوهای میتوان در کتاب درسی آموزش زبان فارسی بر تلفظ تأکید کرد و چه راهکارهای تمرینیای میتوان برای بهبود مشکلات تلفظی در کتابهای درسی پیشبینی کرد، این فرضیه مطرح میشود که در رویکرد ارتباطی میتوان تمرینهایی را مبتنی بر روش بالا به پایین[1] طراحی کرد که به طور مؤکد به آموزش و تقویت تلفظ کمک میکند. چهارچوب علمی ـ آموزشی به کار گرفته شده در این پژوهش رویکرد ارتباطی است که بیش از هر چیز بر ارتباط تعاملی دادههای آموزشی و زبانآموز تأکید دارد. با این نگرش تأکید میشود حتی تمرینهای تلفظ کتابهای آموزشی بر مبنای نیازهای ارتباطی زبان آموزش طراحی شوند. در این راستا با بهرهگیری از شیوه بالا به پایین، بر تمرین بر روی متنهای حاوی الگوهای تلفظی و نه صرفا بر واجهای منفرد تأکید و با پشتوانه شواهد خطایی گفتار شفاهی زبانآموزان در حوزههای مختلف تلفظی، راهکارهای تمرینی جهت تألیف در کتاب درسی آموزش زبان فارسی به دست داده میشود. [1]. top-down
خلاصه ماشینی:
تألیف کتاب درسی آموزش زبان فارسی باتأکیدبرآموزش تلفظ زهراابوالحسنی چیمه * چکیده ازمیـان مهارتهـای آمـوزش زبـان فارسـی ،آمـوزش تلفـظ بـیش ازهـرمهـارت دیگـری مـورد چشم پوشی وساده انگاری قرارگرفته است .
باتوجه به اهمیت موضـوع تلفـظ درامـرارتبـاط زبانی ،دراین پژوهش به ارائۀراهکارهایی درآموزش وتمرین تلفظ درکتابهای درسی آمـوزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان پرداخته شده است .
درپاسـخ بـه ایـن سـؤال کـه بـه چـه شـیوه ای می توان درکتاب درسی آموزش زبان فارسی برتلفظ تأکیدکـرد وچـه راهکارهـای تمرینـی ای می توان برای بهبودمشکلات تلفظی درکتابهای درسی پیش بینی کرد،این فرضیه مطرح می شـود که دررویکردارتباطی می توان تمرینهایی رامبتنی برروش بالابه پایین ١طراحی کردکه به طـور مؤکدبه آموزش وتقویت تلفظ کمک می کند.
سؤال اصلی این پژوهش این است که بـه چـه شـیوه ای مـی تـوان درکتـاب درسـی آموزش زبان فارسی برتلفظ تأکیدکرد وچه راهکارهای تمرینی رامـی تـوان بـرای بهبـود مشکلات تلفظی درکتابهای درسی پیش بینی کرد؟ درپاسخ به پرسش بالااین فرضیه مطرح می شودکه دررویکردارتبـاطی مـی تـوان تمرینهایی رامبتنی برروش بالابه پایین طراحی کردکه به طورمؤکدبه آموزش وتقویت تلفظ کمک کند.
درقسمت دوم این بخش لازم است بـه بخـش آمـوزش تلفـظ درکتابهـایی کـه در حوزه آموزش زبان فارسی نگاشته شده اند،نگاه اجمالی بیندازیم .
دارابـی (١٣٨١) درکتاب آموزش فارسی برای خارجیان : باروش نـوین بـه آواهـای فارسـی اشـاره کرده اسـت ،قبـل ازدرس اول درنمـوداری نویـسه هـای زبـان فارسـی رابـه همـراه علائـم آوانگاری بین المللی معرفی کرده است .
شیش سیخ کباب سیخیشیش هزار درقندون ،لب خندون این تمرین درکتاب درسی آموزش زبان فارسی می تواندمهارت تلفظ واژه های نزدیک بـا اختلاف واجی بسیارکم رادرقالبی بازی گونه وبه دورازاضطراب تقویت کند، وبه دلیل آهنگین بودن نیزدرحافظه ذخیره شود.