چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تبیین ابعاد برنامه درسی پنهان در دروس معارف اسلامی مقطع کارشناسی نظام آموزش عالی است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش حاضر را 326 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشکدههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تشکیل دادند. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای نسبتی بود و از پرسشنامه 30 سؤالی محقق ساخته در زمینه برنامه درسی پنهان به منظور جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با بهرهگیری از روشهای آماری t تکنمونهای و تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که ابعاد برنامه درسی پنهان در دروس معارف اسلامی را میتوان در چهار بعد دستهبندی کرد: ارتباط متقابل استاد و دانشجو، روش تدریس، روابط میانفردی و نگرشهای دینی؛ ازطرفی، یافتههای پژوهش نشان داد که این ابعاد در شکلگیری برنامه درسی پنهان در دروس معارف اسلامی مؤثرند. نتایج پژوهش نشان داد که در مورد ابعاد برنامه درسی پنهان، بین دانشجویان دختر و پسر تفاوتی وجود نداشت (05/0< p).
خلاصه ماشینی:
تبیین ابعادبرنامه درسی پنهان دردروس معارف اسلامی مقطع کارشناسی نظام آموزش عالی دکترموسی پیری * منیره نیک پیران ** چکیده هدف پژوهش حاضر،تبیـین ابعـادبرنامـه درسـی پنهـان دردروس معـارف اسـلامی مقطـع کارشناسی نظام آموزش عالی است .
نتایج تحلیل عامل اکتـشافی نـشان دادکـه ابعـادبرنامـه درسی پنهان دردروس معارف اسلامی رامی توان درچهـاربعـددسـته بنـدی کـرد: ارتبـاط متقابل استاد ودانشجو،روش تدریس ،روابـط میـان فـردی ونگـرش هـای دینـی ؛ازطرفـی ، یافته های پژوهش نشان دادکـه ایـن ابعـاددرشـکل گیـری برنامـه درسـی پنهـان دردروس معارف اسلامی مؤثرند.
com) **کارشناسی ارشدبرنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز تاریخ دریافت : ١٣٩٢/٨/٢٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٢/١٠/١ پژوهش ونگارش کتب دانشگاهی،شماره ٣١،زمستان ١٣٩٢،ص ٧١ـ٨٦ کلیدواژه ها برنامه درسی پنهان ،معارف اسلامی ،ارتباط متقابل استاد ودانشجو،روش تـدریس ،روابـط میان فردی ،نگرش های دینی .
تعیین نقش نگرش های دینی دانشجویان درشکل گیـری برنامـه درسـی پنهـان در دروس معارف اسلامی ؛ ٣.
همچنین برای آگاهی ازمعناداری تفاوت بـین میـانگین نمونـه مـوردمطالعـه و میانگین جامعه مفروض ازآزمون t تک نمونه ای وبرای آگاهی ازتفاوت بین دیـدگاه هـای دانشجویان دختر وپسردرخصوص عوامل اثرگذاربرنامه درسی پنهـان دردروس معـارف اسلامی ،ازتحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شد.
بنابراین می توان گفت که عامـل نگـرش هـای دینـی دانـشجویان در شکل گیری برنامه درسی پنهان دروس معارف مؤثراست .
یکی ازنتایج پژوهش حاضرنشان دادکه عامل ارتباط متقابل بین استاد ودانشجودر شکل گیری برنامه درسی پنهان دروس معارف مؤثراست .
این پژوهش نشان دادکه عامل روش تـدریس دروس معـارف درشـکل گیـری برنامـه درسی پنهان مؤثراست .
بخش دیگری ازنتایج پژوهش نشان دادکه درخصوص عوامـل اثرگـذاربـربرنامـه درسی پنهان ،بین دیدگاه دانشجویان دختر وپسردرموردمؤلفه های برنامـه درسـی پنهـان ، تفاوت معناداری وجودندارد.