چکیده:
این پژوهش، با هدف مقایسه تاثیر یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی با یادگیری مشارکتی بر میزان عملکرد شناختی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 1392 انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان رشته برنامهریزی آموزشی به تعداد 125 نفر بود. از میان آنها، 44 نفر (دو کلاس 22 نفره) به صورت تصادفی خوشهای (بدون تفکیک جنسیت) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها برای سنجش عملکرد شناختی، پرسشنامه حاوی سوالات چندگزینهای پایان دوره با پایایی 80/0 بود که به صورت پسآزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون t گروههای مستقل انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عملکرد شناختی در گروه الکترونیکی با رویکرد سازندهگرایی بالاتر از گروه مشارکتی میباشد. همچنین در عملکرد شناختی دو گروه الکترونیکی و مشارکتی در بین مردان تفاوت معناداری وجود نداشت، ولی در بین زنان تفاوت معناداری مشاهده شد. علاوه بر آن، عملکرد شناختی به تفکیک سابقه کار و رشتههای تحصیلی در دو گروه دارای تفاوت معناداری نبود.
خلاصه ماشینی:
"الگوی تحلیلی مقایسه تأثیر یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی با یادگیری مشارکتی بر عملکرد شناختی دانشجویان اگرچه مطالعات متعددی در خصوص یادگیری در آموزش انجام شده و اکثر این پژوهشها در مواردی به بررسی روش خاصی از یادگیری پرداخته بهطور مثال: دادفر Dadfar, 2010))، کرامتی (Keramaty, 2006)، مصرآبادی و همکاران (Msrabady et al.
بررسی فرضیه اول مربوط به تأثیر یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی با یادگیری مشارکتی بر عملکرد شناختی گروه تعداد میانگین انحراف معیار t محاسباتی درجه آزادی t بحرانی مقدار احتمال سطح معنیداری الکترونیکی 22 61/10 379/1 053/2 42 018/2 046/0 05/0 مشارکتی 22 43/9 321/2 یافتههای جدول 2، نشان میدهد که بین میانگین نمره عملکرد شناختی در دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد، چرا که قدر مطلق مقدار t محاسباتی از مقدار t بحرانی بیشتر است.
بررسی فرضیه دوم مربوط به تأثیر یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی با یادگیری مشارکتی بر عملکرد شناختی دانشجویان به تفکیک جنسیت جنسیت گروه تعداد میانگین انحراف معیار t محاسباتی درجه آزادی t بحرانی مقدار احتمال سطح معنیداری مرد الکترونیکی 8 43/10 050/1 553/0 15 131/2 588/0 05/0 مشارکتی 9 94/9 310/2 زن الکترونیکی 14 71/10 565/1 144/2 25 059/2 042/0 05/0 مشارکتی 13 07/9 352/2 یافتههای جدول 3، نشان میدهد که بین میانگین نمره عملکرد شناختی مردان در دو گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد، چرا که قدر مطلق مقدار t محاسباتی از مقدار t بحرانی کمتر است."