چکیده:
شناخت جایگاه صنعت قطعهسازی بواسطه نقش روزافزون آن در زنجیره ارزش خودرو و بررسی
مزیتهای نسبی در آن جهت قرارگرفتن و ایفای نقش سودمند در فرآیند بینالمللی تخصصی
شدن تولید، ضرورت اساسی و نیاز امروزه صنعت خودرو و قطعهسازی کشور است.
بر این اساس تحقیق حاضر قصد دارد تا پس از بررسی ساختار هزینه سازندگان طرف قرارداد
شرکت ساپکو(تأمینکننده ایران خودرو)، وجود یا عدم وجود مزیت نسبی در تولید قطعات و
مجموعه های منفصله خودروی پژو 405 را به عنوان بخشی از صنعت قطعهسازی تحت آزمون
قرار داده و به سئوالات موجود در این زمینه پاسخ مناسب دهد. در بررسی ساختار هزینه
مشخص گردید که سهم هزینه قطعات نیمه ساخته طی دوره81-1376 به میزان قابل توجهی
افزایش یافته که این امر سیر نزولی سهم ارزش افزوده درصنعت
قطعهسازی کشور را به دنبال داشته است. تحقیقات نشان داد که روند حرکتی قطعهسازان
به سمت مدول سازی و زیر مجموعهسازی عامل اصلی نوسانات مذکور بوده است.
در بررسی مزیتهای نسبی قطعات نیز معلوم شد که کشور در سال1380 در تولید سیستم های
انتقال قدرت، فرمان و زیرمجموعه فنرلول ها مربوط به سیستم تعلیق خودرو از مزیت نسبی
برخوردار بوده، ودر سیستم ترمز دارای مزیت نسبی بالقوه می باشد و میتواند در صورت
تداوم، تفکر و تمرکز اقتصادی خود را در صنعت قطعهسازی، روی تولیدات مربوط به گروه
های فوق قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس تحقیق حاضر قصد دارد تا پس از بررسی ساختار هزینه سازندگان طرف قرارداد شرکت ساپکو(تأمینکننده ایران خودرو)، وجود یا عدم وجود مزیت نسبی در تولید قطعات و مجموعه های منفصله خودروی پژو 405 را به عنوان بخشی از صنعت قطعهسازی تحت آزمون قرار داده و به سئوالات موجود در این زمینه پاسخ مناسب دهد.
این تحقیق با طرح سئوالات ذیل به بررسی و شناخت بخشی از مزیتهای نسبی صنعت قطعهسازی کشور پرداخته است: 1- آیا در تولید قطعات و مجموعه های منفصله خودروی پژو405 جی ال ایکس در سال1380 مزیت نسبی وجود داشته است؟ 2- در صورت وجود، کدامیک از سیستم های فنی تشکیل دهنده این خودرو دارای مزیت و کدامیک فاقد مزیت نسبی می باشد؟ 2.
ازآنجا که طبق نظرات کارشناسی فنی (مرکز تحقیقات ایران خودرو)، قطعات منتخب دراین سیستم، تشکیل دهنده حدود 95 درصد ازسیستم فرمان اتومبیل هستند و ازسوی دیگر یکی از شرکتها (شتابکار) موفق به کسب مزیت نسبی درتولید فرمان کامل با شیر هیدرولیک پژو405 شده وتولید شیلنگ پمپ هیدرولیک فرمان نیز تحت سناریوی یک دارای مزیت نسبی ودرسناریوی دو نزدیک به مزیت نسبی میباشد، میتوان گفت که پتانسیل لازم جهت کسب مزیت نسبی در تولید قطعات و مجموعههای مربوط به این گروه در داخل کشور وجود دارد ودرصورت حصول مزیت نسبی در قطعاتی از این گروه که احتمالا فاقد مزیت هستند، استفاده از فواید و منافع ناشی از مزیت نسبی میسر خواهد گردید."