چکیده:
سوره «مدثر» در جزء بیست و نهم قرآن کریم قرار دارد که بنابر نظر غالب مفسران، «مکی» و از اولین سوره هایی است که بر رسول خدا صل الله علیه و آله نازل شده است. موضوع آن نیز بر محور «انذار» و «نکوهش کفار» استوار است. مقاله پیش رو برگرفته از پایان نامه «تفسیر روایی سوره های مدثر و قیامت بر مبنای روایات اهل بیت علیهم السلام» است. پس از بررسی گسترده نظرات مفسران ذیل آیات این سوره، این نتیجه حاصل شد که در تفسیر بسیاری از آیات، میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد و فرضیه این نوشتار آن است که در چنین مواردی می توان با رجوع به روایات تفسیری پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام: که متصل به وحی هستند، به حل این اختلافات پرداخت، بعضی نظرات را بر بعضی دیگر ترجیح داد، یا برخی دیدگاه ها را رد کرد، یا به نحوی بین نظرات ـ با توجه به منطوق روایات ـ جمع کرد و یا به مفهوم قابل اعتمادتری از روایت، غیر از نظرات مفسران دست یافت. در این مقاله به بررسی ظواهر آیات سوره مدثر که در تفسیر آن ها میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد و در کتب روایی و تفسیری نیز روایاتی در تبیین آن ها از معصومان علیهم السلام آمده، پرداخته شده است.
هدف این مقاله آن است که نشان دهد روایات رسیده از معصومان علیهم السلام می توانند ـ در بسیاری موارد ـ در میانجیگری و یا حل اختلافات مفسران در تفسیر آیات قرآن، نقشی اساسی و مهم ایفا کنند.
According to most of the exegetes the Sura of al-Muddath-thir (Q 74) is a Meccan sura and is among the first chapters revealed to Prophet Muhammad (S). Its subject mainly pivots on “warning” and “reprimanding the heathens (or unbelievers)”. This article was extracted from a thesis under the title of “Narrative exegesis of the Sura of al-Muddath-thir (74) and al-Qiyamah (75) based on the tRaditions transmitted from the Ahl al-Bayt (A.S)”. After a vast examination of the opinions of the exegetes declared on the verses of this sura، it was concluded that there exists a disagreement among the exegetes for the commentary of a number of verses. The premises of this article is that in such cases one can refer to the interpretative tRaditions of the Prophet (S) and his pure Household who are connected to the revelation to solve these differences، prefer some opinions to others or reject certain opinions، or bring about the opinions in one way or another – considering the literal denotation of them -، or to get access to a more reliable meaning of the tRadition under discussion، other than the opinions of the exegetes. In this article the apparent meanings of those verses of the Sura of al-Muddath-thir have been scrutinized on which the exegetes disagree; however، they have been explained and interpreted certain tRaditions quoted from the Infallibles (A.S) available in hadith collections and commentary works.