Skip to main content
فهرست مقالات

مداخله جبرانی بموقع و ادغام سازی کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 99 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : کودک ،کودک عقب‌مانده ذهنی ،سازی کودکان عقب‌مانده ذهنی ،برنامه مداخله جبرانی به‌موقع ،کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش ،ادغام‌سازی ،ادغام‌سازی کودکان عقب‌مانده ذهنی ،کودکان عادی ،ادغام سازی کودکان عقب‌مانده ،رفتار ،رشد ،مداخله جبرانی و ادغام‌سازی ،نگه‌داری کودکان عقب‌مانده ذهنی ،آموزش ،جدائی کودک عقب‌مانده ذهنی ،تقلید ،سن ،مداخله جبرانی بموقع ،مربی ،برنامه ادغام‌سازی کودکان عقب‌مانده ،کودکان عادی در سنین ،محیط ،مهد کودک ،اجتماعی ،اهمیت برنامه مداخله جبرانی ،رفتار کودک ،دیدگاه ،کودک عقب‌مانده ذهنی فراهم ،کودک عقب‌مانده و کودکان عادی ،رفتار کودک عقب‌مانده ذهنی

مداخله جبرانی به موقع و ادغام‌سازی[1] کودک عقب‌مانده ذهنی با کودکان عادی در سنین قبل از دبستان می‌تواند در بسیاری موارد سودمند باشد. بعضی از این موارد عبارتند از امکان رشد رفتارهائی که می‌توانند در محدوده طبیعی رشد قرار گیرند را فراهم می‌سازد، از کاربرد "برچسب" به صورت منفی ممانعت می‌کند، از ورود احتمالی بسیاری از کودکان عقب‌مانده ذهنی به مؤسسات نگهداری جلوگیری کرده و بالاخره در کم‌کردن هزینه‌های مربوط به نگهداری از این گونه کودکان در مؤسسات و خانه اثر مثبت دارد. اهمیت برنامه مداخله جبرانی و ادغام‌سازی دارای سه دیدگاه اساسی است که عبارتند از: (1) دیدگاه اجتماعی (2) دیدگاه رشدی- تربیتی (3) دیدگاه اقتصادی. در رابطه با دیدگاه اقتصادی، مخارج و هزینه‌های مربوط به کودکان عقب‌مانده ذهنی در دو مرکز سازمان بهزیستی شهر اصفهان محاسبه شد که نتایج آن در این مقاله آمده است. در این مقاله نمونه‌ای از برنامه مداخله جبرانی به موقع و ادغام‌سازی در شهر اصفهان ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"نقش مربی و محیط: همانگونه که ذکر شد هدف اصلی برنامه مداخله جبرانی به موقع و ادغام‌سازی سهولت بخشیدن به ایجاد و رشد رفتار مثبت در کودکان عقب‌مانده ذهنی است. این نتیجه حاصل شد که مشکل بسیاری از این کودکان، فقر انگیزه‌های محیطی و جدائی آنها از محیط طبیعی (کودکان عادی) در جریان رشد بوده است، لذا تصمیم گرفته شد برای آن دسته از کودکان عقب‌مانده ذهنی خردسال که به‌موقع ارجاع داده می‌شوند نوعی برنامه مداخله جبرانی به‌موقع که با شرائط و امکانات موجود در ایران مناسبت دارد ارائه شود. با توجه به این مسئله این نتیجه حاصل می‌شود که اگر قرار باشد احتمال راه‌یابی کودک عقب‌مانده ذهنی به مؤسسات کم شود و از طرفی به رشد طبیعی رفتارهای خود ادامه دهد و از استعدادهای خود بیشترین استفاده را نماید، باید در همان مراحل اولیه زندگی در محیطی مناسب قرار داده شود. با توجه به این مطالب، برنامه مداخله جبرانی به‌موقع و ادغا‌م‌سازی تدریجی، محیطی را برای کودک عقب‌مانده ذهنی فراهم می‌سازد که او را قادر به رشد توانائی‌های خود می‌کند. همچنین با توجه به مخارج سنگین آموزش و نگهداری کودکان عقب‌مانده ذهنی در مراکز آموزشی و مؤسسات مخصوص این کودکان، برنامه مداخله جبرانی به موقع و ادغام‌سازی می‌تواند با ایجاد محیطی مناسب که امکان رشد قوای ذهنی و مهارت‌ها را در همان سالهای اولیه زندگی فراهم می‌سازد، از عمق عقب‌ماندگی ذهنی جلوگیری کرده و در نهایت عامل بازدارنده‌ای در راه‌یابی بسیاری از کودکان عقب‌مانده ذهنی به مؤسسات و مراکز باشد. L. Peer social, imitation: Effective intervention for social skills development of exceptional children."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.