Skip to main content
فهرست مقالات

Paul Valery شعر از دیدگاه پل والری

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 85 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،والری ،پل والری ،شاعر ،گورستان دریائی ،Vale ،ادبی ،نثر ،دیدگاه پل والری ،معنی ،Oeuvres ،ضرورت ،مفهوم ،شعر گورستان دریا ،هنر ،نگاه ،وزن و آهنگ ،شعر از دیدگاه پل ،فرانسه ،مفهوم شعر برخاسته ،پل والری در پی ،شعر برخاسته و شاعر ،قالب ،معانی گورستان دریایی ،هنر شعر ،بیان ،اندیشه ،والری شعر ،والری معانی و مضامین شعر ،واقعه ادبی بیان

در سال 1920 با انتشار شعر «گورستان دریائی» سروده پل والری، شاعر نامدار فرانسوی، منتقدانی که شیفته سنتهای کهن ادبی بودند، به دفاع از ضرورت «روشنی» مفهوم شعر برخاسته و شاعر را به سختی مورد انتقاد قرار دادند. این بحث و انتقاد تند و تعصب‌آمیز که سالها به درازا کشید ضرورت «روشنی» و یا لزوم پرهیز از آن را در شعر به نحوی گسترده مطرح ساخت. در این گفتار به استناد آرایی که پل والری در پی این واقعه ادبی بیان داشته و نیز با تحلیل نظریاتی که در آثار دیگرش درباره ماهیت شعر نوشته است، دیدگاههای این شاعر اندیشمند و بزرگ درباره شعر مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه آن که، والری نه تنها از سادگی و وضوحی که شعر را به ابتذال می‌کشاند پرهیز می‌کند که اساسا سادگی و روشنی را ضرورتهایی اجتناب ناپذیر برای شعر نمی‌داند.

خلاصه ماشینی:

"در مورد دریافت معنی شعر، برای خوانندگان اختیاری گسترده قائل است و می‌گوید: «ابیات من آن مفاهیمی را دربر دارند که دیگران به آنها می‌دهند و مفاهیمی که خود به آنها می‌دهم تنها با من تطبیق دارد و مانع دریافت هیچکس نمی‌تواند بود و این اشتباهی خلاف طبیعت شعر و حتی قاتل آن است که ادعا شود که هر شعر را معنایی واقعی و یگانه است، عین اندیشه شاعر و یا متناسب با آن» (Vale ́ry, Oeuvres, p, 1509) وی آنگاه اختراع تمرین مدرسه‌ای به نثر درآوردن شعر را که از نتایج آن اشتباه است مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید با این تمرینها به خطا چنین تعلیم داده می‌شود که ممکن است جوهر شعر را به بخشهایی تقسیم کرد که می‌توانند جدا از هم وجود داشته باشند و بدینگونه در حقیقت ادعا می‌شود که شعر صورتی «تصادفی» از ماده نثر است و می‌افزاید که شعر راستین را تنها کسانی در می‌یابند که به نثر درآوردن آن را ناممکن می‌دانند و شعر را از همین عدم امکان به نثر درآمدنش می‌شناسند[19] در جایی دیگر بر رای خود دایر بر موجود نبودن معنی واحدی برای شعر بدینگونه تأکید می‌کند: «برای یک شعر معنی واقعی وجود ندارد و سراینده آن را نیز قدرت تحمیل مفهومی نیست که منظور او هر چه می‌خواسته است باشد، آنچه را که نوشته، نوشته است و اثر ادبی هنگامی که منتشر می‌شود همانند ابزاری است که هر کس می‌تواند به دلخواه خود و بر حسب توانائیهایش از آن بهره گیرد: مسلم نیست که سازنده آن بهتر از دیگران آن را به کار گیرد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.