Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به گذری به هند: رمز غارها

نویسنده: ؛

زمستان 1372 - شماره 5 (22 صفحه - از 99 تا 120)

کلید واژه های ماشینی : رمان گذری به هند ،فورستر ،غارهای مارابار ،گذری به هند ،مور ،خانم مور ،مارابار ،انگلیسیها ،هندوستان ،خانم کوستد ،طنین صدا در غار ،شخصیتهای رمان پیوند ،عزیز ،طنین ،فیلدینگ ،شخصیتهای داستان پیوند ،Forster ،شخصیتهای داستان ،کوستد ،توصیف غارها ،دوستی ،طنین صدا ،آدلا ،گادبول ،اصلی داستان ،اصلی رمان ،آدلا کوستد ،عزیز و خانم مور ،مضامین اصلی ،طنین غارها

در رمان گذری به هند اثر ای. ام. فورستر، که از سه قسمت اصلی "مسجد"، "غارهای مارابار"[1]، و "معبد" تشکیل شده است، بنظر می‌رسد که قسمت دوم محور اصلی داستان را تشکیل می‌دهد. نویسنده با توصیف مؤکد و دقیق خود از غارهای مارابار که در فصل دوازدهم و چهاردهم کتاب به نقطه اوج خود می‌رسد، غارها را هسته مرکزی رمان قرار می‌دهد بطوریکه هرکدام از ویژگیهای غارها با کنش، ساختار، مضامین و شخصیتهای رمان پیوند مستقیم می‌یابد. کنش اصلی رمان در غارها رخ می‌دهد، به اوج پیچیدگی خود می‌رسد، و گره‌گشائی تعارض اصلی داستان نیز با تأثیر غارها بر تماشاگران به نتیجه می‌رسد. ساختار مدور غارها با ساختار مدور کتاب ارتباط می‌یابد و دالانهای تودرتوی آنها حالت مرموزی ایجاد می‌کند که غارها را با نوعی دوگانگی عجین می‌سازد: غارها با تاریکی و نور، بدی و خوبی و وحدت و فروپاشی روابط انسانی مرتبط هستند. این ترکیب متضاد نیز به نوبه خود با مضامین اصلی داستان و تحول شخصیتهای داستان پیوند پیدا می‌کند. به این ترتیب نویسنده از خصوصیات غارها بهره می‌گیرد تا آنها را به شکل نظام رمزی پیچیده‌ای بنا‌نهد که بافت اصلی رمان را تشکیل می‌دهد. هدف نگارنده این است که با رهیافتی نو و با رجوع مکرر به توصیف غارها و اشاره به برخی از مقالاتی که به تفسیر مضامین اصلی و موضوعات بحث‌انگیز رمان پرداخته‌اند نقش رمزی غارها و پیوند آنها را با سایر جنبه‌های رمان مورد بررسی قرار دهد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.