چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعه اثرهای حالتهای فراشناختی، راهبردهای پردازش و نظمدهی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. 410 دانشجوی شاغل به تحصیل در رشتههای مختلف علوم انسانی دانشگاه گیلان که در دامنه سنی 33- 17 سال قرار داشتند، به پرسشنامه حالتهای فراشناختی اونیل و عابدی (1996) و پرسشنامه سبکهای یادگیری ورمونت (1994) پاسخ دادند. آخرین معدل کل اکتسابی دانشجویان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی آنان در نظر گرفته شد. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام، نتایج نشان داد راهبرد نظمدهی معطوف به خویشتن (0001/0, P< 364/0β =) بهترین پیشبینیکننده عملکردتحصیلی دانشجویان است (0001/0P< ؛ 289/32F=) و سایر متغیرها به علت تاثیر اندک از مدل نهایی حذف شدند. در این پژوهش، موتور شتابدهنده عملکرد تحصیلی دانشجویان راهبرد نظمدهی معطوف به خویشتن شناخته شد؛ بنابراین، میتوان انتظار داشت تدوین مداخلات آموزشی که در آن دانشجو میآموزد، بر روند یادگیری خود و نتایج حاصل از آن نظارت کافی داشته باشد، تاثیر قابل ملاحظهای در ارتقای توان یادگیری و در نهایت، بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان بر جای بگذارد.
خلاصه ماشینی:
ماتریس ضرایب همبستگی بین مؤلفههای حالتهای فراشناختی، راهبردهای پردازش و نظمدهی با عملکرد تحصیلی متغیرها 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1- آگاهی فراشناختی 1 2- راهبرد شناختی **61/0 1 3- برنامهریزی ** 56/0 ** 66/0 1 4- خودبازبینی ** 55/0 ** 61/0 **64/0 1 5- پردازش عمیق ** 28/0 ** 3/0 ** 34/0 ** 29/0 1 6- پردازش گامبهگام ** 28/0 ** 27/0 ** 32/0 ** 33/0 **73/0 1 7- پردازش عینی ** 32/0 ** 34/0 ** 37/0 ** 31/0 **71/0 **61/0 1 8- معطوف به خویشتن ** 28/0 ** 32/0 ** 35/0 **30/0 **76/0 **70/0 **70/0 1 9- معطوف به بیرون ** 23/0 ** 24/0 ** 31/0 ** 36/0 **59/0 **64/0 **52/0 **64/0 1 10- نامتمرکز 008/0- 006/0- 01/0- 03/0 **33/0 **39/0 **33/0 **38/0 **42/0 1 11- عملکردتحصیلی 04/0 * 18/0 10/0 *18/0 **30/0 **29/0 **29/0 **31/0 **29/0 08/0 1 P< 05/0 P< 0001/0 جدول (4) نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام نظیر ضریب تعیین (R2)، خطای استاندارد برآورد (SEE)، ضریب β، مقادیر t و سطح معنیداری را در بر میگیرد که در آن 10 متغیر پیشبین، برای پیشبینی عملکرد تحصیلی بهکار رفته است.
International Journal of Environmental & Science Education, 5 (1), 85-103.
The role of self-regulated strategies and goal orientation in predicting achievement of elementary school children, International Electronic Journal of Elementary Education, 2 (1), 65-81.
Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of Educational Psychology, 8 (2), 1, 33-40 Pintrich, P.