چکیده:
هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای بررسی تاثیر راهبردهای الگوی تفکر سازنده خود ـ رهبری بر خود ـ کارآمدی از طریق اثر گالاتیا در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. 350 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای در این پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه خود ـ رهبری هاوتن و نک، پرسشنامه خود ـ کارآمدی شوارز و جروسالم و یک پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش خود ـ انتظاری مثبت بود. دادهها به وسیله مدل تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که خود ـ گویی (0001/0p=)، تصورات ذهنی (0001/0p=) و باورها و مفروضات دانشجویان (002/0p=) روی خود ـ انتظاری مثبت آنها تاثیر دارد؛ خود ـ انتظاری مثبت دانشجویان (0001/0p=) روی خود ـ کارآمدی آنها تاثیر دارد و خود ـ گویی (001/0p=)، تصورات ذهنی (0001/0p=) و باورها و مفروضات دانشجویان (0001/0p=) روی خود ـ کارآمدی آنها تاثیرگذار است. نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای الگوی تفکر سازنده قادرند تغییرات متغیر خود ـ کارآمدی را بهطور معنیداری پیشبینی کنند.
خلاصه ماشینی:
com چکیده هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای بررسی تأثیر راهبردهای الگوی تفکر سازنده خود ـ رهبری بر خود ـ کارآمدی از طریق اثر گالاتیا در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بود.
اثر پیگمالیون در مورد ارتباط پیچیده میان انتظارات و عملکرد است (وانگ و هوی ، 2006)؛ برای مثال، برخی از سرپرستان اعتقاد دارند که کارگران پیرتر در زمینه یادگیری بیانگیزهتر بوده، تمایل ندارند در برنامههای آموزشی شرکت کنند؛ بنابراین، سازمانها در زمینه آموزش یا توسعه فرصتهایی برای افراد پیرتر سرمایهگذاری نمیکنند؛ در نتیجه، کارگران پیرتر از خود ـ اعتمادی کمتری برخوردار میشوند و این موقعیت یک دور و تسلسل ایجاد میکند و باعث میشود که مهارتهای آنها به سرعت قدیمی و منسوخ شود (وان ویانن و همکاران ، 2011).
برای نمونه، در پژوهشی تأثیر راهبردهای خود ـ رهبری روی خود ـ کارآمدی افراد بررسی شده است که نتایج پژوهش، وجود این ارتباط را تأیید میکند (پروشیا و همکاران ، 1998).
بر اساس مبانی نظری که شرح داده شد، مدلی برای بررسی تأثیر راهبردهای الگوی تفکر سازنده بر خود ـ کارآمدی افراد از طریق اثر گالاتیا در شکل (4) ارائه شده است.
Self-Leadership: A Process for Entrepreneurial Success, Journal of Leadership & Organizational Studies, 13 (4), 105-120.
Pygmalion Goes to Boot Camp: Expectancy, Leadership, and Trainee Performance, Journal of Applied Psychology, 67 (2), 194-199.
Restraining Golem and Harnessing Pygmalion in the Classroom: A Laboratory Study of Managerial Expectations and Task Design, Academy of Management Learning & Education, 6 (4), 475-83.
Maximizing the Effectiveness of Talent Pools: A Review of Case Study Literature, Leadership & Organization Development Journal, 32(5), 510 – 526.