چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش "سیستم ارتباطی مبادله تصویر" (پکس) بر مهارتهای اجتماعی کودکان پسر با اختلالات اتیستیک انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه کودکان پسر 4 تا 12 ساله با اختلالات اتیستیک شهر شیراز در سال تحصیلی 92-91 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند؛ بهطوری که هر گروه 15 نفر بود. از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش آموزش "سیستم ارتباطی مبادله تصویر" (پکس) در 16 جلسه دریافت کردند؛ در حالیکه به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. برای سنجش مهارتهای اجتماعی از پرسشنامه رفتار اجتماعی کودکان (لوتیجن، جکسون، والکمر و میندرا، 1998) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرههای مهارتهای اجتماعی و خردهمقیاسهای آن (بعد عدم هماهنگی، بعد گرایش به کنارهگیری، بعد مشکلات تشخیص موقعیت، بعد عدم درک، بعد رفتارهای کلیشهای، بعد ترس از تغییر) در گروه آزمایش بهطور معنیداری افزایش یافته است (01/0>P). یافتهها بیانگر تاثیر آموزش "سیستم ارتباطی مبادله تصویر" (پکس) بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان پسر با اختلالات اتیستیک بود. بنابراین، پیشنهاد میشود با طراحی و اجرای آموزش "سیستم ارتباطی مبادله تصویر" (پکس) برای بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلالات اتیستیک اقدام شود.
خلاصه ماشینی:
به منظور بررسی تأثیر آموزش سیستم ارتباطی مبادله تصویر (پکس) بر مهارتهای اجتماعی کودکان پسر با اختلالات اتیستیک از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شده که نتایج آن در جدول (2) قابل مشاهده است.
A. Mazaheri associate Professor of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran Abstract: The aim of the present study was to compare the effectiveness of natived mindfulness based cognitive training (NMBCT) and cognitive - behavioral training (CBT) on dysfunctional attitude and job affects in employees.
Hassanvand Amouzadeh Instructor of Psychology of Payam Noor University, Tehran, Iran Abstract: The aim of this study was to investigate the effect of life-skills training on social anxiety symptoms and stress coping methods in teens with social anxiety that are supported by welfare department.
S. Rezaei PhD Candidate in Psychology, Department of Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran Abstract: The aim of present research was to investigate the effects of metacognitive states, processing and regulation strategies on academic performance of university students.
Molavi Assistant Professor of Psychology University of Isfahan, Iran Abstract: The present study has been done to determine the effect of religious commitment and religious involvement with aggression and as a mediator variable empathy was considered.
Salehzadeh PhD Student of Human Resources Management and Organizational Behavior, University of Isfahan, Isfahan, Iran Abstract: The purpose of this research was to propose a model for investigating the impact of constructive thought pattern strategies on self-efficacy through Galatea effect among University of Isfahan’s students.
ir Effect of Picture Exchange Communication System (pecs) Training on Social Skills of Boys Children with Autistic Disorders M.