چکیده:
بخش نخست این مقاله به مباحث نظری در خصوص نیاز به تغییرات نرمافزاری در نظام مدیریت آموزشعالی ایران و مباحث توسعه سازمانی بسان راهبرد تغییری پیاپی که میتواند به تغییرات دلخواه و پایدار در سازمانها بینجامد، اختصاص یافته است. در بخش دوم برای طراحی الگوی فرایند توسعه سازمانی در این سیستم از ابزار ارزیابی الگوهای مدیریتی استفاده شده است. این ارزیابی بر مبنای نظرهای مدیران عالی و ارشد نظام آموزشعالی، که جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدهند، انجام شده است. حاصل این ارزیابی که در برگیرنده وضعیت موجود و دلخواه این نظام است، طراحی الگویی است که توسعه سازمانی در هشت مؤلفه کلیدی مدیریتی نظام آموزشعالی ایران را نشان میدهد.
The first section of this article contains theoretical discussion concerning the need for software changes in Iranian higher education administration system and “organizational development”، as a strategy for continual changes which could result in sustainable and desirable changes in organizations. For designing an Organizational Development Process Model، an Organizational Management Assessment Instrument” was used. The evaluation was conducted based on the opinions of top administrators of Iranian higher education system، as the statistical population. The outcome of this evaluation that include current and desired state of the system، is a model that demonstrates the process of organizational development in eight key components of Iranian higher education administration system.
خلاصه ماشینی:
با اين مقدمه ميتوان چنين انگاشت که ارزيابيهاي انجام شده از وضعيت کنوني نظام آموزشعالي ايران که از جمله در يافته هاي اين پژوهش بدان اشاره شده است ، بيانگر نياز به تغييرات نرمافزاري و ژرف و از گونه دوم است ؛ به بياني روشن تر، نياز به تغييراتي است که به تحول در نگرشها، باورها و ارزشها بينجامد.
Nasrabadi ;٢٠١٤ ,٢٠١٣ ,Javdani) (٢٠٠٣ ,Fazeli ;٢٠٠٧ ,Arasteh ;٢٠١٣ ,Farasatkhah که در اين زمينه انجام شده است نيز چنين فرضيه اي را روا ميانگارند.
ويژگيهاي رهبري سازمان در نظام آموزشعالي ايران در نگاره ٢ويژگيهاي رهبري سازماني در نظام آموزشعالي و تغييرات لازم در نگرشها، ارزشها و باورها بر اساس تفاوت موجود ميان وضعيت دلخواه و کنوني به تصوير کشيده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نگاره ٥- نماي کلي وضعيت کنوني و دلخواه اولويتهاي راهبردي بازکاوي نگاره ٥ نياز به توسعۀ انساني از جمله اولويتهاي راهبردي در گرايش به الگوي مشارکتي در اين گزينه است که از امتياز نسبتاً بالايي نيز برخوردار است .
در خور يادآوري است که نتايج اين پژوهش با بسياري از نتايج پژوهشهاي انجام شده & Salehi) Tajarloo,1996; Zohour & Sohrabpour,1996; Ferasatkhah, 2004; Mozafari, Pardakhtchi, Yamani Douzi Sorkhabi & Zokaii, 2008;Vaziri,1999; Imani & ١٧.
An investigation on learning organization characteristics: Focusing on knowledge and technology systems,Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 18(4), 99-119.
Tehran: Institute for Research and Planning of Higher Education (in Persian).
Tehran: Institute for Research and Planning of Higher Education (in Persian).