چکیده:
مقدمه : جامعه ایران ، جامعه ای در حال گذر محسوب میشود که دچار چالش های گوناگون فرهنگی و اجتماعی شده است . در این میان خانواده به عنوان مهم ترین بخش ساختار جامعه و مامنی برای آسایش افراد، در عرض چند دهه اخیر دچار تحولات و چالش های بسیاری شده که به دنبال خود، عدم یا تضعیف رضایت زناشویی در زوجین را در پی داشته است . لذا این پژوهش در نظر دارد تا اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر رضایت زناشویی زوج های جوان را بررسی کند. روش : پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بوده که با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است . تعداد آزمودنیها در گروه مداخله ٢٨ نفر و در گروه کنترل ٣٢ نفر بود. گروه مداخله در ٨ جلسه آموزش مهارت های زندگی شامل خودآگاهی، حل مساله ، تصمیم گیری، ارتباطات موثر، روابط بین فردی، رفتار جراتمندانه شرکت کرد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزار این مطالعه پرسشنامه زوجی ٣٥ سوالی انریچ بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها: آموزش مهارت های زندگی بر افزایش سطح رضایت زناشویی در زوج های جوان تاثیر داشته است . همچنین بین میانگین گروه مداخله و کنترل در متغیرهای مورد بررسی (رضایت زناشویی، ارتباطات ) تفاوت وجود داشته و آموزش مذکور تاثیری بر حل تعارض و تحریف آرمانی نداشته است . بحث : یافته ها نشانگر آن است که به منظور افزایش رضایت زناشویی زوج های جوان ، میتوان از آموزش مهارت های زندگی استفاده کرد. گرچه این آموزش بر تواناییهای حل تعارض و تحریف آرمانی تاثیری نداشته است ، لذا به نظر میرسد به منظور بهبود وضعیت در این دو توانایی، باید از پکیج های آموزشی دیگر استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر رضایت زناشویی زوج های جوان مراجعه کننده به مرکز مشاوره جویا شهر گرگان **** سجاد سجادی *، رمضانعلی قادری ثانوی **، حسن رفیعی ***، سیدحسین محققی کمال ، پوریا رضاسلطانی *****، محمدجواد آزادچهر<FootNote No="2" Text="دانشجوی دکتری مددکاری اجتماعی ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ، ایران &amp;lt;yahoo.
لذا این پژوهش در نظر دارد تا اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر رضایت زناشویی زوج های جوان را بررسی کند.
همچنین بین میانگین گروه مداخله و کنترل در متغیرهای مورد بررسی (رضایت زناشویی، ارتباطات ) تفاوت وجود داشته و آموزش مذکور تأثیری بر حل تعارض و تحریف آرمانی نداشته است .
جدول (٤) مقایسه میانگین تفاضل نمرات پیش آزمون پس آزمون حل تعارض در دو گروه <TD>متغیر </TD> <TD>گروه </TD> <TD>میانگین رتبه </TD> <TD>یو من ویتنی </TD> <TD> Z</TD> <TD> p</TD> <TD>حل تعارض </TD> <TD>کنترل آزمایشی </TD> <TD> 30/25 30/8</TD> <TD> 440</TD> <TD> -0/12</TD> <TD> 0/90</TD> بحث هدف اصلی در این پژوهش شناخت اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر رضایت زناشویی زوج های جوان بود.
این بدان معنی است که مداخلۀ آموزش اثربخشی مهارت های زندگی موجب بهبود در رضایت زناشویی زوج های جوان شده است .
نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم مبنی بر اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر ارتباطات زوج های جوان نشان داد که تفاوت دو گروه مورد مطالعه در گویۀ ارتباطات به لحاظ آماری در حد آلفای ٠/٠٥ معنی دار است .
نمرات افراد پس از آموزش افزایش یافت و بهبود اوضاع ارتباطات در زوج های جوان را در اثر انجام این مداخله در پی داشته است .