Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر آزمون انگلیسی ورودی تحصیلات تکمیلی (مجموعه زبان انگلیسی)

نویسنده:

(8 صفحه - از 15 تا 22)

خلاصه ماشینی:

"به‌عنوان مثال، در ماده‌های 1 الی 16، آزمودنی باید گزینه درست را انتخاب کند، اما در ماده شماره 17 بایستی گزینه غلط را مشخص نماید و در ماده‌های 18تا 22 انتظار بر این است که آزمودنی گزینه درست را انتخاب کند، در حالی که برای مابقی ماده‌ها گزینه نادرست پاسخ محسوب می‌شود. افزون بر این آشفتگی، پنج مورد غلطهای چاپی مشاهده می‌شود و از نظر اصول آزمون‌سازی زبان اشکلات فنی متعددی نیز بر بیشتر ماده‌ها مترتب است که در زیر به هفت مورد عمده آن با ذکر نمونه اشاره می‌شود: 1- در ماده‌های ساختاری نباید واژه دشوار گنجانیده شود تا توجه آزمودنی به نکته ساختاری معطوف گردد. هنگامی که ماده ساختاری حاوی واژگان دشوار باشد ممکن است ناآگاهی آزمودنی از آن موجب گردد تا نتواند به ماده‌ای که گفته می‌شود و آگاهی از قواعد ساختاری را می‌سنجد پاسخ درست بدهد که در این صورت طبعا هدف آزمون برآورده نمی‌شود. افزون بر این، غلط‌های چاپی متعددی به‌چشم می‌خورد و ماده‌ها از نظر اصول آزمون‌سازی نیز کاستیهای بسیار دارند که در زیر فقط به سه مورد آن اشاره می‌شود: 1- در ماده‌های تعبیری زیر واژه و یا عبارتی در یک جمله (یا متن) خط کشیده می‌شود و آزمودنی باید از میان چهار گزینه داده شده معادل آن واژه یا عبارت را مشخص کند. گزینه‌های اول و دوم با گزینه‌های سوم و چهارم در ساختار تفاوت دارند و در نتیجه از نظر ساختاری تمام گزینه‌ها در متن سازگاری ندارند، لذا با توجه به‌معنا، این ماده فقط دو انتخاب در اختیار آزمودنی قرار می‌دهد و نه چهار تا."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.