Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان تأثیر آموزش رفتاری والدین در کاهش مشکلات رفتاری بیرونی کودکان پیش دبستانی

نویسنده:

ISC (2 صفحه - از 139 تا 140)

کلید واژه های ماشینی : جهت آموزش مادران کودکان پیش‌دبستانی، مرکز یادگیری اجتماعی دانشگاه اورگان، میزان تأثیر آموزش رفتاری والدین، مشکلات رفتاری بیرونی کودکان، یادگیری اجتماعی دانشگاه اورگان آمریکا، کاهش مشکلات رفتاری بیرونی، بیرونی کودکان پیش‌دبستانی، رفتار، بررسی میزان تأثیر آموزش رفتاری، آموزش

هدف این طرح پژوهشی عبارت بود از: تهیه و تدوین مدلی برای آموزش والدین در ایران و آزمایش میزان کارآیی آن در مورد مادران کودکان پیش‌دبستانی با مشکلات رفتارهای بیرونی. در این طرح ضمن مکاتبه و تبادل‌نظر با مرکز یادگیری اجتماعی دانشگاه اورگان آمریکا براساس آخرین یافته‌های پژوهشی مدلی شامل مراحل زیر جهت آموزش مادران کودکان پیش‌دبستانی در نظر گرفته شد: 1- آشنایی با اصول یادگیری اجتماعی 2- آشنایی با اصول مشاهده و ثبت رفتار کودک 3- آشنایی با روشهای افزایش رفتار مطلوب 4- آشنایی با روشهای کاهش رفتار نامطلوب 5- آشنایی با روشهای ترکیب تشویق و تنبیه 6- پیگیری

خلاصه ماشینی: "چکیده هدف این طرح پژوهشی عبارت بود از: تهیه و تدوین مدلی برای آموزش والدین در ایران و آزمایش میزان کارآیی آن در مورد مادران کودکان پیش‌دبستانی با مشکلات رفتارهای بیرونی. علاوه بر دست یافتن به اهداف اصلی طرح پژوهشی برای اولین‌بار در کشور آزمونی برای سنجش میزان سلامت در خانواده تهیه و هنجاریابی شد که می‌تواند به عنوان پیشنیازی برای آموزش والدین در ایران در نظر گرفته شود، در این آزمون پدر و مادر به طور جداگانه به یک پرسشنامه 48 سؤالی پاسخ می‌دهند. بررسی مقدماتی اعتبار و پایانی پرسشنامه سیمای خانواده در مورد یک‌صد نفر از پدران و یک‌صد نفر از مادران ایرانی در شهر اصفهان آزمایش گردید و جداول مربوط به نمرات تراز شده هر کدام و نیز تفاوت نمره پدران و مادران به دست آمد که می‌تواند در زمینه تبدیل نمرات خام به نمرات تراز شده و ارزیابی میزان سلامت در خانواده برای والدین ایرانی مفید باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.