چکیده:
The research instruments, besides the library sources, include the researcher-made questionnaire which was used to assess the comments. Data analysis was done using two methods of descriptive (percentage, frequency, mean, standard deviation) and analytical (t) approaches.  According to the findings of the study from the perspectives of the teachers, the level of  attention to the concept of family, based on the ethical standards in the school curriculum in educational and managerial aspects is negative. The results also indicate that, according to the view expressed by the statistical sample, the status of the curriculum in legal, obligatory and emotional aspects can be assessed as ideal. هدف اصلی این تحقیق ، بررسی رابطۀ سبک زندگی و نگرش دینـی بـا میـزان گرایش به سمت مدگرایی دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور است . روش تحقیق ، توصیفی و از نوع همبستگی است . جامعة تحقیق شامل همۀ دانشجویان سال دوم ، سوم و چهارم کارشناسی دانشگاه پیام نور خرم آباد به تعـداد ۴۵۰۰ نفر و نمونه ای به حجم ۳۵۴ نفر است که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسـب ، از جامعۀ فوق انتخاب شده است . بـرای گـردآوری داده هـا از پرسشـنامه های محقق ساختۀ سبک زندگی، مدگرایی و نگرش دینی استفاده شد. در این تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون ، تجزیه و تحلیل واریانس و رگرسـیون گام بـه گام استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین نگرش دینی و سبک زندگی دانشجویان رابطۀ همبستگی قوی و مثبتی وجود دارد، به طوریکه سـطوح بـالای نگـرش دینی دانشجویان با سطوح بالای سبک زندگی و سطوح پایین نگرش دینی بـا سطوح پایین سبک زندگی همراه است . همچنین بـین نگـرش دینـی و سـبک زندگی با مدگرایی دانشجویان رابطـۀ همبسـتگی قـوی و منفـی وجـود دارد، به طوریکه سطوح بالای نگرش دینی و سبک زندگی دانشـجویان بـا سـطوح پایین مدگرایی و سطوح پایین نگرش دینـی و سـبک زنـدگی دانشـجویان بـا سطوح بالای مدگرایی آنان همراه است . همچنین مـدگرایی دانشـجویان سـال چهارم نسبت به سال دوم و سوم کمتر است .
خلاصه ماشینی:
پشینه پژوهشی تحقیقات بسیار کمی در زمینة خانواده ، مبتنی بر اخلاق مداری صـورت گرفتـه است که در اینجا به تعدادی از آن ها اشاره میشود: نصراصفهانی و دیگران (۱۳۸۵) در تحقیقی با عنوان «دیدگاه دانش آمـوزان دبیرستانی نسبت به سهم اولیاء مدارس و کتب درسی در پـرداختن بـه مسـائل خانواده » نتیجه میگیرد که نقش عوامل آموزشگاهی در پـرداختن بـه مسـائل خانواده کمتر از سطح متوسـط بـوده اسـت ؛ بنـابراین لازم اسـت برنامـه ها و کتاب های آموزشی ویژه ای برای آمـوزش مسـائل زنـدگی خـانوادگی بـرای دانش آموزان تدارک دیده شود.
۲. آیا در برنامۀ درسی مدارس ابتدایی به مفهوم خانوادٔە اخلاق مدار در بعد عاطفی توجه شده است ؟ داده های موجود بیانگر آن است که در برنامۀ درسـی مـدارس ابتـدایی بـه مفهوم خانواده مبتنی بر اخلاق مداری در بعد عاطفی توجه کـافی شـده اسـت .
نتایج پژوهش نشان داد که از نظر معلمان ، میزان توجه بـه مفهـوم خـانواده مبتنی بر اخلاق مداری در ابعاد عاطفی و حقوقیتکلیفی مطلوب بوده و میطلبد که این مؤلفه های بسیار مهم که در متون معتبـر دینـی و اخلاقـی بـه آن توجـه ویژه ای شده ، برجسته تر نمایان شود؛ چراکه گفته شده است ؛ عاطفـه در انسـان استعدادی است که او را از زندان خود خارج میکند و به سمت برقراری پیونـد قلبی با دیگران بر اساس مهر و محبت سوق میدهد و از این طریق ، بخشـی از نیازهای روحی انسان را که تأمین آن جز در سایۀ محبت و عطوفت و ارتبـاط قلبی با دیگران ممکن نیست ، برآورده میسازد.