Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و تحلیل پاره ای نظرات در فلسفه تعلیم و تربیت

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 99 تا 112)

کلیدواژه ها : معرفت‌شناسی ،جبر ،سعادت ،فضیلت ،اختیار ،فلسفه تعلیم و تربیت ،اخلاقی ،مذهب اصالت عقل

کلید واژه های ماشینی : فلسفه تعلیم و تربیت ،تعلیم و تربیت ،فلسفه ،تفکر ،سعادت ،نظرات در فلسفه تعلیم ،نظرات ،غرب ،عقل ،اجتماعی ،انسان ،اسلامی ،آرمان تعلیم و تربیت ،آرمانی ،فلسفه تعلیم و تربیت متأثر ،هدف تعلیم و تربیت ،تنوع نظرات در فلسفه تعلیم ،معرفت ،هدف نهایی تعلیم و تربیت ،جامعه ،فلسفه تربیت در اندیشه فیلسوفان ،فلسفه تربیت در اندیشه متفکران ،متفکران اسلامی ،علم ،فلسفه اخلاق ،متفکران اسلامی با متخصصان تعلیم ،رشد ،متفکران اسلام دربارۀ ارزش‌های اخلاقی ،پرورش ،هدف نهایی اخلاق و تعلیم

آرمان تعلیم و تربیت در گذر زمان از قدیم‌ترین ایام تاکنون دگرگونی‌هایی یافته‌است. تنوع نظرات در فلسفه تعلیم و تربیت متأثر از ذهنیت فیلسوفان و متفکران، جهان‌بینی و ایدئولوژی حاکم بر جامعه و شرایط فرهنگی و اجتماعی در هر روزگاری می‌باشد. بدیهی است هر متفکری به یکی از ابعاد وجودی انسان نگریسته و ارمان نهایی را در جهت تحقق آن بعد بخصوص طراحی و ارائه کرده‌است. از این‌رو به منظور دست‌یابی به فلسفۀ تربیتی فراگیر باید تمام ابعاد وجود انسان در‌نظر گرفته‌شود به‌طوری که آن اهداف تأمین شود و رشد و بالندگی شخصیت آدمی را تحقق بخشد و موجبات، احساس تکلیف و مسئولیت در برابر جامعۀ بشری و قادر متعال را فراهم‌سازد. و به کمال معنوی و روحی او بینجامد به‌طوری که کمال و سعادت دنیوی و اخروی او را در‌بر داشته‌باشد. در این مقاله نظرات عمده در فلسفه تعلیم و تربیت مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و به یک جمع‌بندی و نقادی در نظرات گوناگون پرداخته میشود به ویژه آنجا که نظر متفکران اسلامی با متخصصان تعلیم و تربیت در غرب مورد مقایسه و ارزیابی قرار می‌گیرد نکات عمده‌ای مطرح می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"[13] فلسفه تربیت در اندیشه متفکران غربی به ویژه از دورۀ رنسانس که همراه با تجدید حیات علمی و ادبی و هنری غرب می‌باشد ویژگیهایی دارد به شرح زیر: الف- به دلیل انقلاب صنعتی و زیر‌و‌رو شدن ساختار طبقاتی و اقتصادی اروپا و حاکمیت روابط جدید در جامعه انسانی ایجاد سازگاری اجتماعی از جمله هدفهای اصلی تعلیم و تربیت قرار گرفت و به همین جهت به صراحت سازگاری اجتماعی را در اندیشه متفکرانی همچون اسپنسر، امیل دورکیم، جان لاک و پیاژه، می‌بینیم هر‌چند سازگاری اجتماعی یک هدف تربیتی است اما همیشه قابل دفاع نیست. نتیجه این تفکر این است که معیارهای منطقی و عقلی و درست برای شناخت خیر از شر و نیک از بد داریم که هر انسان آزاد و آگاهی آن را در می‌یابد و خود را موظف به انجام آن می‌بیند و همین امر در اصلاح اخلاق و رفتار فرد نقش بسزایی دارد در حالی که در اندیشه اغلب متفکران غربی ارزشها نسبی است و نتیجه نسبیت این است که مرز خوبی و بدی از بین می‌رود و عملی با ضد آن تحت شرایطی خوب و تحت شرایط دیگری بد تلقی می‌شود و در چنین اوضاع و احوالی یکی از رسالتهای اصلی تعلیم و تربیت که انتقال ارزشهای اخلاقی مطلوب به نسل بعد است دچار آسیب کلی می‌شود و این است که شاهد فرو‌ریختن اخلاقیات در غرب هستیم از این جهت که مکتب‌های غربی به باورهای اخلاقی بادوام و ثابت اعتقاد ندارند که آن را انتقال دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.