Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و تحلیل پاره ای نظرات در فلسفه تعلیم و تربیت

نویسنده: ؛

سال 1378 - شماره 10 (14 صفحه - از 99 تا 112)

کلیدواژه ها : معرفت‌شناسی ،جبر ،سعادت ،فضیلت ،اختیار ،فلسفه تعلیم و تربیت ،اخلاقی ،مذهب اصالت عقل

کلید واژه های ماشینی : فلسفه تعلیم و تربیت ،تعلیم و تربیت ،نظرات در فلسفه تعلیم ،هدف تعلیم و تربیت ،متفکران اسلامی ،تربیت در غرب ،متفکران غربی ،ارزشهای اخلاقی ،فیلسوفان اسلامی ،هدف نهایی تعلیم ،عنایت ،هدف نهایی ،سعادت عقلانی ،وجود انسان ،غربی ،سازگاری اجتماعی ،تاریخ فلسفه ،هدف تعلیم ،مورد عنایت ،اندیشۀ آدمی ،نهایی ،ایجاد فضلیت‌ها ،نهایی تعلیم ،شرایط فرهنگی و اجتماعی ،ایجاد آمادگی ،ایجاد سازگاری اجتماعی ،منابع معرفت ،فکر و اندیشۀ ،آراء و نظرات ،مورد بررسی

آرمان تعلیم و تربیت در گذر زمان از قدیم‌ترین ایام تاکنون دگرگونی‌هایی یافته‌است. تنوع نظرات در فلسفه تعلیم و تربیت متأثر از ذهنیت فیلسوفان و متفکران، جهان‌بینی و ایدئولوژی حاکم بر جامعه و شرایط فرهنگی و اجتماعی در هر روزگاری می‌باشد. بدیهی است هر متفکری به یکی از ابعاد وجودی انسان نگریسته و ارمان نهایی را در جهت تحقق آن بعد بخصوص طراحی و ارائه کرده‌است. از این‌رو به منظور دست‌یابی به فلسفۀ تربیتی فراگیر باید تمام ابعاد وجود انسان در‌نظر گرفته‌شود به‌طوری که آن اهداف تأمین شود و رشد و بالندگی شخصیت آدمی را تحقق بخشد و موجبات، احساس تکلیف و مسئولیت در برابر جامعۀ بشری و قادر متعال را فراهم‌سازد. و به کمال معنوی و روحی او بینجامد به‌طوری که کمال و سعادت دنیوی و اخروی او را در‌بر داشته‌باشد. در این مقاله نظرات عمده در فلسفه تعلیم و تربیت مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و به یک جمع‌بندی و نقادی در نظرات گوناگون پرداخته میشود به ویژه آنجا که نظر متفکران اسلامی با متخصصان تعلیم و تربیت در غرب مورد مقایسه و ارزیابی قرار می‌گیرد نکات عمده‌ای مطرح می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.