Skip to main content
فهرست مقالات

غنا و موسیقی

نویسنده:

(17 صفحه - از 3 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : غنا، موسیقی، روایت، حرمت، لهو، موسیقی لهوی غیر مطرب، حرام، دلالت، قرآن، آواز خوان

روایات فراوانی فی الجمله دلالت بر حرمت آواز خواندن طرب آور (غنا) و نواختن ساز (موسیقی) و نیز گوش دادن به آنها دارد؛ از سوی دیگر، در برخی از روایات مواردی مانند غنا در قرائت قرآن و مجلس عروسی و نیز غنا بدون موسیقی جایز شمرده شده است. از مجموعؤ روایات می‌توان به این نتیجه رسید که غنا به تنهایی حرام نیست و حتی اگر دارای مفاهیم لهوی باشد حکم آن بیش از کراهت نخواهد بود، زیرا دلیلی بر حرمت مطلق لهو نیست و تنها هنگامی که با فعل حرامی مانند موسیقی حرام یا مجلس حرام همراه شود حرمت آن به غنا و استماع آن سرایت خواهد کرد. اما دربارؤ موسیقی می‌توان گفت، موسیقی حماسی و غیر مطرب از ادلؤ حرمت استثنا می‌شود و موسیقی لهوی غیر مطرب نیز مکروه است، بلکه شاید بتوان گفت فقط موسیقی مطرب که به گونؤ اهل لهو نواخته می‌شود حرام است.

خلاصه ماشینی:

"این معنا مطابق مدلول روایت علی بن جعفر است که در کتاب خویش از برادرش نقل می‌کند: سألته عن الغناء هل یصلح فی الفطر و الأضحی والفرح؟ قال: لا بأس به مالم یزمر به؛ از امام در باره غنا پرسیدم که آیا در عید فطر و عید قربان و ایام شادی جایز است؟ فرمود: اگر با مزمار همراه نباشد، اشکالی ندارد. همچنین غنا در قرآن و امثال قرآن، بدون موسیقی نه حرام است و نه مکروه؛ اما غنا با شعرهای لهو بی حضور مردان در میان زنان و بدون موسیقی، مکروه است؛ زیرا کم‌ترین حکم لهو در اسلام کراهت است؛ چنان که برخی روایات گذشته و روایت عنبسه بر آن دلالت دارد. البته ممکن است با تمسک به مثل روایت عنبسه (36) بگوییم موسیقی لهوی غیر مطرب مکروه است، اما از راه اول نمی‌توان حرمت آن را ثابت کرد؛ زیرا اگر استفاضؤ روایاتی که سندشان ضعیف است، اثبات شود، بازهم نمی‌توان اطلاق آنها را بر این گونه موسیقی‌ها ثابت کرد. ممکن است گفته شود: روایت دوم، که در وجه اول گذشت (37) دلالت می‌کند بر آن که غنا با غیر مثل مزمار جایز است حتی اگر با امثال دف و طبل باشد؛ زیرا امام(ع) غنایی را که در آن مزمار نباشد، بی اشکال دانسته است، ولی این احتمال وجود دارد که مزمار مثالی باشد برای هر گونه آلات موسیقی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.