Skip to main content
فهرست مقالات

همراه با دایرة المعارف فقه اسلامی - ابن السبیل

(12 صفحه - از 231 تا 242)

کلید واژه های ماشینی : ابن السبیل ،زکات ،سفر ،مهمان ،مسافری ،مال ،انقطاع ،سهم ابن السبیل ،خمس ،قرض ،شیخ طوسی ،ضیافت ،مال ابن السبیل ،فقها شرط تحقق انقطاع ،صدق ،روایت ،قصد ،مصادیق ابن السبیل ،قصد سفر ،جواهر ،فقها ابن السبیل ،ضیافت مهمان از زکات ،حکم ،شرط ،عنوان ابن السبیل ،ابن السبیل خارج ،مساکین ،ابن السبیل بودن ،مفهوم ابن السبیل ،صدق ابن السبیل

خلاصه ماشینی:

"(421) صاحب جواهر گفته است: هر چند که انقطاع سفر نسبت به قصر و اتمام نماز و افطار کردن و روزه گرفتن حاصل شده است؛ ولی از صدق عرفی ابن السبیل خارج نشده است ؛ زیرا هیچ تنافی میان قطع سفر و صدق ابن السبیل نیست. شهید ثانی در کتاب مسالک به این الحاق حکمی اشاره کرده و گفته است: در جایز بودن ضیافت مهمان از زکات، مهمان به ابن السبیل ملحق شده و شرط آن، این است که مسافری باشد که به ضیافت محتاج است، هر چند در وطن خود بی نیاز باشد. (437) اما محقق نجفی گفته است: ادعای الحاق مهمان به ابن السبیل در حکم، مثل این است که ادعا کنی مهمان، فرد دیگری از ابن السبیل در مقابل در راه مانده است، در حالی که هیچ دلیلی بر دو ادعای یاد شده نداریم؛ زیرا علاوه بر مرسل بودن و عدم جبران ضعف روایت، در هیچ کدام از کتب روایی به متن آن دست نیافتیم؛ پس شایستگی اثبات این حکم را ندارد، خصوصا این که بنابراین فرض، با ظاهر آیه (438) و روایت (439) و اجماع فقها منافات دارد. ادعای تحقق انقطاع (در مانده شدن) به صرف متعذر بودن فروش و مثل آن، بدون این که قرض گرفتن دشوار و سخت باشد، مانند ادعای تحقق انقطاع در فرض تمکن او از همؤ آن‌ها است و قابل اعتنا نیست، هر چند فرض دوم به مصنف (محقق حلی)، در کتاب معتبر، نسبت داده شده است ولی کلام ایشان صراحتی در این معنا ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.