چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر روشهای کتابدرمانی بر کاهش میزان افسردگی در کودکان 7 تا 12 سال تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران بوده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش نیمهتجربی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کودکان دختر تحت پوشش بهزیستی استان تهران در مرکز دخترانۀ دارالقراء بوده که 15 دختر 7 تا 12 سال (گروه سنی ب و ج) به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها: دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون یو مانویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و حاکی از آن بود که بین کودکان مورد مطالعه در سازمان بهزیستی استان تهران از لحاظ میزان افسردگی در پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد و کودکان مورد مطالعه پس از مداخله یعنی گذراندن دورۀ درمان، میزان افسردگی کمتری را در مقایسه با دوره قبل از آن از خود بروز دادهاند. اصالت/ارزش: نتایج این پژوهش نشان داد که کتابدرمانی در کاهش افسردگی کودکان گروه سنی ب و ج (7 تا 12 سال) تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران تأثیر دارد. با اتکاء به یافتههای این پژوهش میتوان برنامههایی عملیاتی در سطح گستردهتر برای درمان افسردگی کودکان تدوین و اجرا نمود
خلاصه ماشینی:
"یافته ها: داده های به دست آمده با استفاده از آزمون یو مان ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفـت و حاکی از آن بود که بین کودکان مورد مطالعه در سازمان بهزیستی استان تهران از لحاظ میزان افسردگی در پیش آزمـون و پـس آزمـون تفـاوت معنـاداری وجـود داردو کودکـان مـورد مطالعـه پـس از مداخلـه یعنـی گذراندن دورة درمان ، میزان افسردگی کمتری را در مقایسه با دوره قبل از آن از خود بروز داده اند.
بنابراین می توان چنـین گـزارش داد کـه میـان کودکـان مـورد مطالعه در سازمان بهزیستی استان تهران از لحاظ میزان افسـردگی در پـیش آزمـون و پـس آزمـون تفاوت معنـاداری وجـود داشـته و کودکـان مـورد مطالعـه پـس از مداخلـه یعنـی گذرانـدن دورة کتاب درمانی میزان افسردگی کمتری را در مقایسه با دورة قبل از آن از خود بروز داده اند.
همچنین ، نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بـین کودکـان مـورد مطالعـه در سـازمان بهزیستی استان تهران از لحاظ میزان افسـردگی در پـیش آزمـون و پـس آزمـون تفـاوت معنـاداری وجود داشته و کودکان مورد مطالعه پـس از مداخلـه یعنـی گذرانـدن دورة کتـاب درمـانی میـزان افسردگی کمتری را در مقایسه با دورة قبل از آن از خود بـروز داده انـد.
Floyd خفیـف دانشـجویان دختـر دانشـکدة تـوان بخشـی دانشـگاه علـوم پزشـکی ایـران در نیمسـال دوم تحصیلی ٨٢-١٣٨٣»؛ پژوهش شیبانی (١٣٨٥) بـا عنـوان «تـأثیر قصـه درمـانی بـر میـزان افسـردگی کودکان و راهبردهای رویارویی با کودکان افسرده »؛ و پژوهش میرزاپور طـوار آغـاج (١٣٨٩) بـا عنوان «بررسی تأثیر کتاب درمانی بر کاهش افسردگی سرطانی تحت درمان در بیمارسـتان محـک تهران » اشاره کرد."