چکیده:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیر مطالعۀ کتابهای تعاملی الکترونیکی بر خلاقیت، علاقه به مطالعه و خودکارآمدی دانشآموزان دورۀ ابتدایی (مقطع سنی 12-9 سال) مراجعهکننده به کتابخانۀ عمومی هنر و اندیشۀ فولادشهر و نیز بررسی تأثیر عامل جنسیت بر ویژگیهای ذکر شده است. روش: پژوهش حاضر مطالعۀ نیمهآزمایشی مبتنی بر اندازهگیری تأثیر مداخله متغیر مستقل مطالعۀ کتابهای تعاملی الکترونیکی بر رفتار تکگروه آزمایشی از طریق مشاهدۀ رفتار آزمودنیها حین اجرا و نیز مقایسۀ نتایج پیشآزمون و پسآزمون بوده است. جامعۀ آماری، دانشآموزان دورۀ ابتدایی مقطع سنی 12-9 مراجعهکننده به کتابخانۀ عمومی هنر و اندیشۀ فولادشهر اصفهان بودند که از بین آنها 20 نفر دانشآموز دختر و پسر در مقطع سنی 12-9 سال بهصورت تصادفی گزینش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محقق ساخته بود. در شروع کار از گروه مورد نظر پیشآزمون گرفته شد. سپس اعضای گروه طی 10 جلسه و در هر جلسه 2 کتاب تعاملی رایانهای مطالعه کردند. پس از پایان 10 جلسه امتحان، از گروه آزمایش پسآزمون گرفته شد. یافتهها: یافتهها بیانگر آن بود که از دیدگاه دانشآموزان مطالعۀ کتابهای تعاملی الکترونیکی سبب افزایش میزان خلاقیت، علاقه به مطالعه و خودکارآمدی در آنها میشود همچنین جنسیت تأثیری بر ویژگیهای مذکور ندارد. اصالت/ارزش :ارزش این مقاله در بیان اثر کتابهای تعاملی الکترونیکی بهعنوان یکی از مهم-ترین رسانههای انتقال پیام در افزایش علاقه به مطالعه و خودکارآمدی است.
خلاصه ماشینی:
"بـا توجـه به این امر و بر اساس آنچه که در مورد تأثیر احتمالی مطالعه کتاب هـای الکترونیکـی بـر افـزایش عواملی همچون علاقه بـه مطالعـه ، خودکارآمـدی و خلاقیـت دانـش آمـوزان ذکـر شـد پـژوهش حاضر با هدف آشنایی و آگاهی کتابـداران و سـایر دسـت انـدرکاران مراکـز آمـوزش رسـمی از میزان تأثیر مطالعه کتاب های الکترونیکی تعاملی بر عوامل ذکر شـده ، و ارائـۀ راهکارهـایی بـرای غلبه بر مشکلات موجود در زمینۀ ترویج کتاب های الکترونیکی تعاملی با توجه بـه نتـایج حاصـله انجام شده است .
پرسش دوم پژوهش راجع به این است که آیا مطالعۀ کتاب های تعاملی الکترونیکـی سـبب افزایش سطح علاقۀ دانش آموزان به مطالعـه مـیشـود؟ در پاسـخ بـه ایـن پرسـش ، شـاخص هـای توصـیفی و نتـایج آزمـون t همبسـته بـرای مقایسـۀ سـطح علاقـۀ دانـش آمـوزان بـه مطالعـه در دو وضعیت (پیش و پس از اعمال مداخله ) در جداول ٣ و٤ ارائه می شود: جدول ٣.
نتیجه گیری مــروری بــر مطالعــات پیشــین صــورت گرفتــه در زمینــۀ کتــاب هــای ارائــه شــده در قالــب الکترونیکی در ایران (نظیر مطالعۀ رضایی و نثـری ، ١٣٩١؛ حیـدری ، ١٣٨٣) بیـانگر آن اسـت کـه پژوهش هـای انجـام شـده بیشـتر در زمینـه بهـره گیـری خواننـدگان از امکانـاتی همچـون افـزایش سرعت مطالعه و دسترسی به حجم بیشتر مطالب ذخیره شده در این کتاب هـا بـوده اسـت و کمتـر به مسائلی همچون تأثیرات تعاملی این نـوع کتـاب هـا و اثرگـذاری آنهـا بـر خلاقیـت و علاقـه بـه مطالعه و خودکارآمدی مخاطبان توجه شده است ."