Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه و گونه های روش عقلی در علم کلام

نویسنده: ؛

پاییز 1385 - شماره 3 (12 صفحه - از 33 تا 44)

کلیدواژه ها : روش عقلی ،روش فلسفی ،تفکر عقلی ،تفکر فلسفی ،تفکر عقلی فلسفی ،تفکر فلسفی عام ،تفکر فلسفی خاص ،معتزله ،اشاعره ،شیعه ،شیعة امامیه ،اهل ‌حدیث ،مکتب اهل‌بیت? ،روش اعتدال

کلید واژه های ماشینی : تفکر عقلی ،تفکر عقلی فلسفی ،طرفدار تفکر عقلی غیرفلسفی ،عقلی ،طرفدار تفکر عقلی فلسفی ،روش عقلی ،تفکر عقلی غیرفلسفی ،فلسفی ،طرفدار تفکر عقلی ،علم کلام ،خواجه نصیرالدین ،روش تفکر عقلی ،تفکر فلسفی ،عقل به منزلة ،کلام اسلامی ،روش تفکر ،کلامی ،تفکر فلسفی خاص ،نصیرالدین ،غیرفلسفی ،معتزله ،طرفدار تفکر ،متکلم عقل ،منزلة ،شمار ،خداوند ،متکلمان اسلامی ،نصیرالدین طوسی ،روش فلسفی ،روش تفکر فلسفی

نوشتار حاضر بر آن است تا گوشه‌هایی از کاربرد روش عقلی را در حوزة کلام اسلامی بیان کند، و اینکه پیش از به کارگیری تفکر عقلی در این حوزه باید به پیش‌فرض‌های آن ملتزم بود؛ یعنی اولا، متکلم عقل را به منزلة ابزاری مستقل برای کسب معرفت بپذیرد؛ و ثانیا، به حجیت آن معتقد باشد. از این روی، تمام فرق شیعه وسنی، جز شمار معدودی همچون اهل‌حدیث و اخباری‌ها، روش تفکر عقلی را به رسمیت شناخته‌اند، ولی دیدگاه‌های یکسانی در باب قلمرو عقل نداشته‌اند. به همین جهت، در این نوشتار ملاک‌های افراط وتفریط در به کار‌گیری عقل تبیین شده است. از میان فرق اسلامی، شیعیان با بهره‌گیری از معارف ناب اهل‌بیت? از عقل به منزلة حجت باطنی، بنیان حیات معقول، راه خداشناسی و ابزار شناخت خوبی‌ها و بدی‌ها بهره برده‌اند. متکلمان در به کارگیری تفکر عقلی در حوزة کلام به دو گروه طرفدار تفکر عقلی فلسفی و طرفدار تفکر عقلی غیرفلسفی تقسیم شده‌اند، که تفکر عقلی فلسفی نیز خود به دو قسم تفکر عقلی فلسفی خاص و تفکر عقلی فلسفی عام تقسیم گشته است. مؤلف معیار این تقسیم‌بندی را تشریح کرده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.