چکیده:
گرنت در دانشگاه به معنی مقدار پولی است که از سوی دانشگاه به یک عضو هیات علمی داده میشود تا طبق تفاهمنامه پژوهشی، در زمینه امور پژوهشی مورد توافق، در یک دوره زمانی معین، هزینه کند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی دستورالعمل و آییننامه اجرایی گرنت (نظام پژوهانه) و میزان رضایتمندی اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد از آن است. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه محقق-ساخته بر اساس دستورالعمل پژوهانه دانشگاه شاهد و بر اساس طیف 5 نمرهای لیکرت بود که برای جمعآوری دادهها استفاده شد. مصاحبه با اعضای هیات علمی هم بهعنوان ابزار تکمیلی مورد استفاده قرار گرفت. نمونهگیری اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد و بهصورت نمونهگیری در دسترس انجام شده و تعداد نمونه 114 نفر بوده است. بر اساس نتایج، بیشترین میانگین رضایتمندی مربوط به چاپ کتاب و کمترین مربوط به پایاننامههاست. با وجود آنکه بیشترین میانگین رضایتمندی در تمامی دانشکدهها مربوط به چاپ کتاب بود، اما در سایر موارد، ترتیب رضایتمندی در همه دانشکدهها یکسان نبود. در یک نتیجهگیری کلی، رضایتمندی از گرنت در حد متوسط ارزیابی شد. مصاحبه با اعضای هیات علمی نشان داد که در همه دانشکدهها تهیه فاکتور و تسویه حساب مالی پژوهانه، موجب نارضایتی شده و پایین بودن کلی اعتبار پژوهشی نیز تاثیر منفی بر رضایتمندی داشته است
Grant in university refers to budget which is allocated to a faculty member for doing research on the bases of an agreement. The purpose of the study is to evaluate the grant-based research system and faculty member satisfaction of its system at Shahed University. Data has been obtained through questionnaire and interview method. The questions were built on the latest grant rules and regulations at the university in LIKERT scale. Sample available among faculty member (114 persons) was used for doing the study. The questionnaire was distributed among accessible faculties of the Shahed University. The results showed that the maximum mean of satisfaction is about book publishing and the least mean of satisfaction belongs to master thesis. There were no great differences regarding to the grant-based research system between faculties. In general, total satisfaction rate was at medium level. Result of interview shows that following factors have been negatively affected the satisfaction rate: preparing list price, financial settlements, low grant budget.
خلاصه ماشینی:
"نامة آموزش عالی، دورة جدید Higher Education Letter سال هشتم، شمارة سی، تابستان1394، صص 96- 85 Vol. 8, No. 30, Summer 2015 گرنت در دانشگاه شاهد: از ضوابط تا اجرا 1 The Grant-Based Research System at Shahed University: from Regulations to Administration تاریخ دریافت مقاله: 27/10/93 تاریخ پذیرش مقاله: 4/6/94 گلنسا گلینی مقدم 2 ( لیلا حیدرینسب 3 Golnessa Galyani Moghaddam Laila Heydarinasab چکیده: واژگان کلیدی: Key words: این مقاله بر گرفته از طرح پژوهشی درون دانشگاهی و خاتمه یافته با عنوان بررسی میزان رضایتمندی اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد از نظام پژوهانه است که با حمایت مالی دانشگاه شاهد انجام شد.
یافتههای تحقیق نشان میدهد اعضای هیأت علمی، رضایتمندی کمتری در مورد سقف 40 ساعت حقالتحقیق در ماه برای طرحهای دروندانشگاهی، روند تصویب طرحهای دروندانشگاهی، ارائه فاکتور برای تسویه حساب مالی هزینههای غیرپرسنلی مربوط به طرحهای تحقیقاتی دروندانشگاهی، امتیاز ندادن به طرحهای دروندانشگاهی برای پژوهانه، استفاده از تجهیزات، فقط در محیط دانشگاه، تهیه قبض انبار، تخصیص اعتبار برای پایاننامههای تحصیلات تکمیلی از محل پژوهانه، نحوه ثبت اطلاعات پژوهشی در سامانه و مدت زمان یک سال برای قرارداد پژوهانه دارند."