Skip to main content
فهرست مقالات

موضوع فلسفه در اندیشه ارسطو، ابن سینا و ابن رشد

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1385 - شماره 35 (23 صفحه - از 56 تا 78)

کلیدواژه ها : علم‌شناسی ،موضوع فلسفه ،عوارض ذاتیه ،تعریف ،تحقق

کلید واژه های ماشینی : ارسطو ،موضوع فلسفه ،عوارض ذاتیه ،عوارض ذاتیه موضوع ،عوارض ذاتی ،ابن‌رشد ،ذاتیه ،ابن‌سینا و ابن‌رشد ،ابن‌رشد با ابن‌سینا ،فلسفی ،موضوع علم ،مسائل فلسفی ،عرضی ذاتی ،تعریف موضوع علم ،عوارض ذاتیه موجود ،منطقی ،مقام تعریف ،عرضی ،فلسفه ارسطو ،قواعد منطقی ،وحدت و تمایز علوم ،عرض ذاتی موضوع علم ،ذاتی موضوع علم ،منطقی ارسطو ،اعراض ذاتیه ،عرض ذاتی ،بحث از مبادی ،علم سخن ،مقام تحقق علوم ،مبادی و علل نخستین

پرسش از چیستی، موضوع فلسفه متعلق به حوزه علم‌شناسی است. ارسطو راهی به سوی وحدت و تمایز علوم گشوده و ضابطه‌ای منطقی را به عنوان یک توصیه روشی فراروی دانشمندان قرار می‌دهد: در مسائل هر علم باید از عوارض ذاتیه موضوع آن علم سخن گفت. ابن‌سینا در ادامه کار فارابی قاعده فوق و متفرعات آن را به تفصیل نظام می‌دهد و در مقام عمل نیز هنگام ورود به همه رشته‌های علمی به ضوابط منطقی پایبندی نشان داده و موضوع فلسفه را هم مطابق با این ضوابط تعیین می‌نماید. ابن‌رشد عمدتا نقشی جز شارح و مفسر ارسطو ایفا نمی‌کند و قواعد منطقی ارسطو را پیرامون علم‌شناسی همان گونه که وی ارایه نموده است، تشریح می‌نماید. تفاوت اساسی ابن‌رشد با ابن‌سینا آن است که در مقام عمل در ورود به رشته‌های گوناگون علمی از جمله فلسفه توجهی به قواعد علم‌شناسی ندارد و با نظر مستقیم به مسائل وارد بحث می‌شود. تطبیق قواعد منطقی دانش‌شناسی بر همه آنچه به عنوان مسائل فلسفی مطرح است چالش‌خیز می‌باشد. ابن‌سینا برای پر کردن شکافی که میان مقام تعریف و مقام تحقق علوم به طور کلی و فلسفه به نحو خاص وجود دارد، تلاش‌هایی انجام داده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.