چکیده:
ارزشیابی و تضمین کیفیت، از جمله موثرترین تدابیری است که میتواند نقش تسهیل کنندگی در کیفیت بخشی آموزش عالی ایفا کند. هدف از این پژوهش، بررسی نظام آموزشهای کاربردی (اعم از دانشگاههای علمی-کاربردی و فنی و حرفهای) و بهبود، ارتقاء کیفیت و ارزشیابی و تضمین کیفیت این نوع آموزشهاست. بدین منظور، نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشهای کاربردی کشورهای آمریکا، فنلاند، هلند، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی و استرالیا به عنوان نمونههایی هدفمند و مطلوب از 5 قاره جهان مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از مولفههای بررسی شده در این کشورها، پیشنهادهایی برای ارتقاء و بهبود آموزشهای کاربردی در ایران ارائه شده است. روش پژوهش مورد استفاده در این تحقیق، روش کیفی از نوع تحلیل اسنادی و بررسی تطبیقی است. فرایند ارزیابی درونی در نظام آموزشهای کاربردی ایران بهطور مستمر نبوده و نیازمند تعیین یک چرخه زمانی مشخص بهمنظور تکرار فرایند اعتبارسنجی و استفاده از نتایج بهدست آمده از اجرای فرایند مذکور است.
Evaluation and quality assurance are two of the effective measures that play the role of facilitators in the quality of highereducation sector. The purpose of this study is to study the applied education and training systems (including the University of Applied Science and the Technical and Vocational Education and Training) and improving quality, evaluation and quality assurance of these Educations. For this purpose, the system of evaluation and quality assurance of applied education and training in some countries such as United States of America, Finland, Netherlands, South Africa, United Arab Emirates and Australia have been studied as the targeted and desirable examples of 5 continents. By using the studied components in these countries, practical suggestions have been presented for improving applied education and training in Iran. The methodology in this research is qualitative method, analyzing the documents and comparative study. The internal evaluation process in applied education and training system in Iran is not continuously and need to determine a time cycle to repeat the accreditation process and use the results of this process.
خلاصه ماشینی:
"اعتبارسنجی و فرایند ممیزی هر 4 سال یکبار -ارزشیابی مؤسسه، برنامه، رشتهها و موضوعات -هدایت ارزشیابیها برای اعتبارسنجی دانشگاههای صنعتی - ارزشیابی و پذیرش دورههای حرفه ای -ممیزی سیستمهای تضمین کیفیت دانشگاهها و مؤسسات علوم کاربردی چهار سطح معیارها: در حال ظهور، عدم وجود، در حال پیشرفت، پیشرفته معیارها عبارتند از: 1-خط مشی کیفیت مؤسسه 2- مدیریت استراتژیک و عملکردها 3- توسعه سیستم کیفیت 4- مدیریت کیفیت 5-برنامههای منتهی به مدرک 6-سیستم کیفیت به عنوان یک کل استرالیا -شورای اعتبارسنجی کارآموزی (1996) -نهاد استرالیایی کیفیت مهارتها -شورای ملی استانداردهای کسب مهارتها -نهاد ثبت صلاحیت و مدارک تحصیلی ویکتوریا دولتی و مستقل اعتبارسنجی آموزش و کارآموزی حرفهای در استرالیا هر 5 سال تکرار میشود -ثبت ارائهدهندگان کارآموزی -اعتبارسنجی دورهها؛ -تحقیق و بررسی درمورد ارائهدهندگان کارآموزی و دورهها ارزیابی و آموزش، انطباق، مدیریت مالی، مدیریت اداری و اسناد و مدارک، به رسمیتشناسی، دسترسی، برابری و خدمات مشتریان، صلاحیت کارکنان، ارزیابیهای سازمانهای کارآموزی ثبت شده، راهبردهای یادگیری و ارزیابی، صدور مدارک تحصیلی، استفاده از آرمها وتبلیغات و بازاریابی مطابق با اصول حرفهای آفریقای جنوبی -شورای تضمین کیفیت آموزش عمومی تکمیلی و کارآموزی (2002) دولتی زیر نظر وزارت آموزش - توسعه و پیادهسازی خط مشیها و دستورالعملهای ارزیابی - متعادلسازی استانداردهای بررسی اسناد و مقالات- متعادلسازی استانداردهای ارزیابی داخلی - نظارت بر اداره آزمونهای ملی و فرآیندهای نمرهدهی- متعادلسازی استاندارد نمرهدهی- نظارت و تأیید نتیجه-استانداردسازی نتایج -ارزیابی درونی، بازبینیهای بیرونی و اعتبارسنجی - صلاحیتها، صدور گواهینامه و برنامه درسی - ارزشیابی و تضمین کیفیت - طرح توسعه دوره / برنامه - توسعه و ارتقای مواد آموزشی - خدمات و مسئولیتهای آموزش و یادگیری- حمایت از یادگیرنده- مسائل مربوط به دسترسی از جمله فرصتهای برابر- صحت شواهد ارزیابی و سیستمهای تجدید نظر و همچنین استفاده از مدرسان، مربیان و منابع آموزشی- زبان آموزش و یادگیری- سنجش- امور مالی، هزینهها و پرداختها- مدیریت و اداره امور- بازاریابی-ارزیابی و پژوهش - سازوکارهای تضمین کیفیت - بازبینیهای تضمین کیفیت و اعتبارسنجی امارات متحده عربی کمیسیون اعتبارسنجی دانشگاهی (CAA) تأسیس سال 1999 نهادی دولتی - بررسیهای دورهای و اعتبارسنجی مؤسسهای مؤسسات خصوصی بهطور سالانه - اعتبارسنجی برنامههای دانشگاهی هر پنج سال یک بار - مجوزدهی به مؤسسات آموزش عالی خصوصی - اعتبارسنجی برنامهها و مؤسسات - اصلاح استانداردها و رویههای موجود برای اطمینان از نهادها و برنامههای جدید و قدیمی، -مطابقت مؤسسات و برنامهها با استانداردهای بینالمللی تضمین کیفیت -مأموریت و تضمین کیفیت - سازماندهی، مدیریت و رهبری - برنامه آموزش و کارآموزی فنی و حرفه ای - کارکنان حرفهای و آموزشی - فراگیران - مرکز منابع یادگیری و سایر منابع اطلاعاتی - منابع مالی، فیزیکی و فناوری - آشکارسازی عمومی و یکپارچگی - مشارکت جامعه در راستای هدف تحقیق و طبق تحلیل و اطلاعات بهدست آمده از بررسی نظامهای ارزشیابی و تضمین کیفیت در آموزشهای کاربردی کشورهای مورد مطالعه و صاحب تجربه در این حوزه، پنج مؤلفه زیر بررسی شد: الف) نهاد متولی ارزشیابی: تمامی کشورهای مورد بررسی دارای نهادها و مراکز متولی ارزشیابی و تضمین کیفیت بوده و فرایند اعتبارسنجی از سوی نهادهای مذکور صورت می گیرد."