Skip to main content
فهرست مقالات

در آمدی بر جایگاه و روایات پزشکی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (22 صفحه - از 37 تا 58)

کلیدواژه ها : فهم روایات ،روایات پزشکی ،مصادر حدیثی ،تعامل با روایات

کلید واژه های ماشینی : طب ،پزشکی ،روایات ،احادیث ،روایات پزشکی ،کتاب ،الطب النبوی ،بحارالأنوار ،طب النبوی ،مصادر حدیثی روایات پزشکی ،کتاب الطب ،دین ،اسلامی ،کتابخانه ،بیروت ،طب النبی ،الوحی ،نویسنده کتاب موسوعة الطب النبوی ،مصادر حدیثی ،مصادر حدیثی مرتبط با پزشکی ،وحیانی بودن روایات ،جایگاه و روایات پزشکی ،روایات پزشکی اختصاص ،غیر وحیانی بودن روایات پزشکی ،علم ،احادیث پزشکی تشکیل ،موسوعة الطب النبوی ،فقال ،النبی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،حدیثی مربوط به روایات پزشکی

بخش قابل توجهی از روایات اسلامی را احادیث پزشکی تشکیل می‌دهد. محدثان شیعه و اهل‌سنت از دوره‌های نخست تدوین، در آثار مستقل و یا ضمنی به گردآوری آنها همت گماشته‌اند. چگونگی تعامل با این روایات، از گذشته، دغدغه متکلمان مسلمان و محدثان بود، و این دغدغه‌ها در دوره‌های معاصر افزون شده است. این مقاله، ضمن گزارش از مصادر حدیثی مرتبط با پزشکی، به چگونگی تعامل با این روایات پرداخته است.

خلاصه ماشینی:

"نویسنده کتاب دعائم الاسلام، نعمان بن محمد (م 363ق) ـ که بخشی از کتابش را به نقل روایات پزشکی اختصاص داده است ـ می‌نویسد: روینا عن رسول الله‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و عن الأئمة الصادقین من أهل بیته علیهم‌السلام آثارا فی التعالج والتداوی و ما یحل من ذلک و ما یحرم. (20) وی درباره شروط تأثیرگذاری به روایت که علامه مجلسی در بحارالأنوار نقل کرده، تمسک جسته است: وقد روینا عن جعفر بن محمد علیهماالسلام أنه حضر یوما عند محمد بن خالد أمیر المدینة، فشکی محمد إلیه وجعا یجده فی جوفه، فقال: حدثنی أبی، عن أبیه، عن جده، عن علی علیه‌السلام أن رجلا شکی إلی رسول الله‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم وجعا یجده فی جوفه، فقال: خذ شربة عسل وألق فیها ثلاث حبات شونیز، أو خمسا أو سبعا، واشربه تبرأ بإذن الله‌. در روایات اسلامی علوم به دو بخش علم ادیان و علم ابدان تقسیم شده است؛ یعنی پزشکی در مقابل و قسیم علم دین قرار گرفته است: قال مولانا الصادق ـ صلوات الله‌ علیه ـ : لا یستغنی أهل کل بلد عن ثلاثة تفزع إلیه فی أمور دنیا وآخرتهم فإن عدموا ذلک کان همجا فقیه عالم ورع. . (47) به نظر می‌رسد با کنار هم نهادن این دو دسته روایت و توجه به کلیاتی که در باب اهداف رسالت و مقاصد دین در کتاب سنت موجود است، بتوان رأی سوم را ترجیح داد؛ بدین معنا که در لابه‌لای احادیث پزشکی برخی از آن ریشه وحیانی دارد و برخی دیگر بیان تجربه‌های پیشوایان دینی و یا برگرفته از تجارب دیگران است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.