خلاصه ماشینی:
"وی ضمن اشاره به این نکته که وقتی میگوییم دین و هنر و اخلاق و شعر و فلسفه، اجزای فرهنگ است، هنوز نمیدانیم که فرهنگ چیست؛ مگر اینکه بگوییم فرهنگ مجموعهی اینهاست، تلاش کرد تا با روشن کردن معنای فلسفه و فرهنگ در باب نسبت آن ها نکاتی را بیان کند که مختصری از آن در ذیل میآید: در گذشته «فرهنگ» بهمعنای امروزی نداشتیم و بهجای فرهنگ «ادب» میگفتند.
فلسفه هرچند از یونان آغاز شده، اما در مراحل نهایی خودش، در مراحلی که موسوم به پستمدرن میشود به این نقطه رسیده است که به محدودیت خود توجه کند و اگر کسی امروز بخواهد در باب انسان معاصر و فرهنگ معاصر سخن بگوید و بیندیشد باید به امکانات همهی فرهنگها توجه کند و از طریق رفت و برگشت در فرهنگهای مختلف و سنتهایی که در آن ها بهوجود آمده، درصدد رسیدن به افق متفاوتی باشد.
دکتر علی مرادخانی نیز بهعنوان آخرین سخنران این نشست که گویا حرفهای تازهای برای گفتن داشت، بهگونهای سخن گفت و به آرای فیلسوفانی که دربارهی فرهنگ تأمل کردهاند، اشاره کرد که گویا طرح بحث نسبت فلسفه و فرهنگ، نشان از پذیرفتن یک نوع ثنویت دارد.
وی با تأکید بر اینکه فلسفه به یک اعتبار، فراشدی فرهنگی است، گفت: یونانیها وقتی از فرهنگ صحبت میکردند تعبیری را به کار میبردند به نام «Paideia» که به هیچکدام از زبانهای اروپایی هم ترجمه نشد و دکتر لطفی هم که کتاب ورنریگر را به فارسی ترجمه کرد این عنوان را حفظ کرد؛ سر مطلب این بود که هر ترجمهای برای این لفظ در نظر یونانیها پیدا میشد، حاکی از وضعی بود که بعدا پایدهیا به آن دچار شده است."