خلاصه ماشینی:
"مباحث و سرفصلهای اصلی کلاس چیست؟ برای این مباحث از چه منابعی استفاده میکنید؟ جلسات کلاس علمالاجتماع اسلامی (هفتهای یک جلسه) به موضوعاتی مشابه جامعهشناسی میپردازد؛ بهعنوان مثال: حقیقت جامعه، نحوهی شکلگیری ارادهی جمعه، قوانین و سنتهای مربوط به تحولات اجتماعی، آغاز پیدایش جامعه، سرانجام و عاقبت تحولات اجتماعی و ....
دانشجوی ایرانی که امروز، به اتکای ادیان ابراهیمی، متکفل حرف جدیدی در موضوعات انسانی است، باید تجربهی حرفهای گذشتگان را در مشت خود داشته باشد؛ و این مهم، در نظریههای جامعهشناسی با اصرار بر تلفیق این نظریهها با تمام رشتههای علوم انسانی امکانپذیر است تا روند پرشتابتری را برای ما به ارمغان بیاورد.
در این مرحله کلاسیکهای جامعهشناسی تا تالکت پارسنز موضوع بررسی هستند؛ «نظریههای جامعهشناسی 3» به تجدیدنظرها در میراث جامعهشناسی کلاسیک، از 1968 تا سال 1998 اختصاص دارد؛ سال 1998 را بهعنوان نقطهای نمادین که مقارن با وفات ژان فرانسوا لیوتار فقید است انتخاب کردهام، کنایه از اینکه از آن پس، باید فکری برای آشوب پسامدن کرد.
اولویت بر آن است که سیر مباحث مطرح شده، تحت روال تحولات و تأثرات تاریخی دنبال شود، مگر زمانی که بررسی سیر نظریات در تحولات چند جریان فکری موازی تاریخی اهمیت بیشتری بیابد؛ مطابق طرح درس نظریههای جامعهشناسی که در وبگاه من آمده است، «نظریههای جامعهشناسی 1» (پیشامدرنها) برازندهی دو واحد هست و در فرصت 1600 دقیقه، بهخوبی به سرانجام میرسد؛ چراکه دانشجویان در دروس «مبانی فلسفه» و «تاریخ تفکر اجتماعی در اسلامی» با بخش زیادی از مباحث مربوطه آشنا شدهاند.
در چهارچوب فکر انگلیسی و در ادامهی خط هابز، اشارهای به جان لاک شده و نهایتا آدام اسمیت بهعنوان نمونهی تلاش فکر انگلیسی برای بنیانگذاری علوم اجتماعی مدرن بررسی میشود."