خلاصه ماشینی:
"از معنا تا هنجار تأملی در مبانی کلام اسلامی دکتر ابراهیم فیاض اشاره: همانطور که از محتوای میزگردی که از نظرتان گذشت دریافتهاید، دکتر فیاض اعتقاد به نوعی کلام عام دارد که در همهی حوزهها ورود میکند و گویا هر نوع مواجههای که دین با جهان دارد، از مجرای کلام صورت میگیرد.
پس علم کلام از طرفی نظام معنایی دین را استخراج میکند و از طرفی نظام نشانهای و مفهومی را شکل میدهد.
از آنجا که با توجه به توضیحات بالا ممکن است مفهوم «کلام» و «حکمت» با هم خلط بشوند باید توضیح بدهم که کلام دانش کلانی است که نظام معنایی و نظام مفهومی و نظام نشانهای را با هم جمع میکند، اما حکمت جریان درونی علم کلام است که از نظام معنایی تا نظام نشانهای بسط یافته و یک صیرورتی را ایجاد میکند.
اصالت خانواده، اصالت امت، اصالت فرهنگ برای اینکه اهمیت این نظام معنایی درک شود مثالی میزنم: در نگاه اسلامی اصالت با فرهنگ است که در نتیجهی آن در عالم واقع اصالت با خانواده میشود.
کلام اسلامی و اصول فقه ادامهی این جریان حکمت (از نظام معنایی به نظام مفهومی و نمادی) ما را به نظام روشی میرساند.
کلام اسلامی و فقه جریان حکمت پس از نظام روشی در بعد هنجاری (منظور فقه و یا نظام حقوق است) وارد میشود.
کلام اسلامی و عقل فطری اگر با این ساختار وارد اصول فقه شویم، میتوانیم مسائل زندگی مردم را بفهمیم.
در اینجا لازم است به این نکتهی مهم اشاره کنم؛ بر اساس این تحول در دنیای علمی، بعضی کل دین را متغیر میدانند (تئوری قبض و بسط شریعت)، اما باید توجه کرد که این تحول جهان عینی ما را به سمت تحول در علم کلام میرساند."