چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی رابطه میان مدیریت کیفیت جامع و عملکرد مالی بانکها و شرکتهای بیمه و سرمایهگذاری فعال درایران است.جامعه مورد مطالعه، بانکها، بیمهها و شرکتهای سرمایهگذاری می باشند؛ که با توجه به محدودیت دسترسی به اطلاعات تمامی آنها وضرورت دستیابی به اطلاعات متقن؛۱۰ بانک،5 شرکت بیمه و16 شرکت سرمایهگذاری پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران، بهعنوان نمونه انتخاب شدند.برای بررسی و آزمون فرضیه های تحقیق،از نرم افزارهایSPSS وAmos،آزمون کولموگروف اسمیرنوف، مدل یابی معادلات ساختاری وتحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج حاصل از انجام این تحقیق نشان داد که، میان هریک از ابعاد هفت گانه مدیریت کیفیت جامع(شامل: رهبری، بهبود مستمر، مشارکت داخلی وخارجی، تمرکز برمشتری، مدیریت فرآیند، دستاورد کارمندان ویادگیری) و عملکرد مالی؛ و در نتیجه، میان مدیریت کیفیت جامع و عملکرد مالی بانکها و شرکتهای بیمه و سرمایهگذاری، رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از انجام این تحقیق نشان داد که، میان هریک از ابعاد هفت گانه مدیریت کیفیت جامع (شامل: رهبری، بهبود مستمر، مشارکت داخلی و خارجی، تمرکز بر مشتری، مدیریت فرآیند، دستاورد کارمندان و یادگیری) و عملکرد مالی؛ و در نتیجه، میان مدیریت کیفیت جامع و عملکرد مالی بانکها و شرکتهای بیمه و سرمایهگذاری، رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
بنابراین، این تحقیق قصد دارد؛ تا به این سوال اساسی پاسخ دهد که: آیا میان مدیریت کیفیت جامع و عملکرد مالی بانکها، بیمهها و شرکتهای سرمایهگذاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؟ 2- مبانی نظری و مروری بر پیشینه پژوهش 2-1- مبانی نظری امروزه، مدیریت استراتژیک سازمان، بهعنوان یک ضرورت، بهمنظور ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها در بازار، مطرح میباشد.
6- نتیجهگیری و بحث در این تحقیق، به رابطه میان مدیریت کیفیت جامع و عملکرد مالی بانکها، بیمهها و شرکتهای سرمایهگذاری پرداخته شده است.
نتایج تحقیق حاضر، مطابق با یافته تحقیق های قدیری و همکاران (2013)، دیانتی و همکاران(1393)، کفاشپور و همکاران (1388) و محقر و همکاران (1387)؛ نشان میدهد: میان مدیریت کیفیت جامع و عملکرد مالی در بانکها، بیمهها و شرکتهای سرمایهگذاری، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
در بررسی رابطه میان بهبود مستمر و عملکرد مالی بانکها، بیمهها و شرکتهای سرمایهگذاری؛ نتیجه بدست آمده، همسو با یافتههای تحقیق احمد و همکاران (2012)، که بیان میکند: بهبود مستمر بهعنوان یکی از شیوههای TQM نقش مهمی در بهبود عملکرد های کسب و کار دارد؛ نشان میدهد: میان بهبود مستمر و عملکرد مالی در نمونه مورد مطالعه، رابطه مثبت و معنادار زیادی وجود دارد.