خلاصه ماشینی:
"البته با تأسف باید گفت تاکنون کاری علمی از میزان افزایش مشارکت زنان در فعالیتهای مختلف سیاسی و اجتماعی انجام نشده است اما با یک دید اجمالی میتوان دریافت که انقلاب ایران به طور کلی و اندیشه حضرت امام خمینی(ره)به طور خاص دیدگاه حاکم بر زن مسلمان را تغییر داد.
6 البته باید گفت که مشارکت سیاسی محدود به مشارکت توده مردم در انتخابات ادواری و تظاهرات و راهپیماییها نیست،بلکه نوع دیگر مشارکت سیاسی در بعد نخبگان ولایت سیاسی جامعه، مشارکت در بخش قانونگذاری و تصمیمگیری است که با مروری به اندیشه حضرت امام در مییابیم که ایشان از همان نخستین روزهای مبارزه و انقلاب به هر دو بعد مشارکت زنان اشاره دارند وبه مناسبتهای مختلف آن را بیان میکنند.
21 هدف از بیان این مبحث تأکید بر این نکته است که در اندیشه امام خمینی نمیتوان با رجوع به ظرف زمان(دهه 40)مواردی در عدم مشارکت زنان ذکر کرد،زیرا حضرت امام برای ورود زنان به عرصههای مختلف پیش شرطهایی را قائل بودند و مخالفت صریح ایشان با حضور زنان در مجالس فرمایشی (دورههای مجلس*تهران*شهرستان*درصد*سال) (اول*4*-*5/1*اسفند 58) (دوم*4*-*5/1*فروردین 63) (سوم*4*-*5/1*اسفند 67) (چهارم*5*4*3/3*فروردین 71) (پنجم*6*7*7/4*فروردین 75) زمان پهلوی،مخالفت با ساختار نظام سیاسی و انتقاد از عدم توجه به بعد کرامت و ارزشهای والای زنان است.
زنان ایران در طول سالها پس از انقلاب اسلامی نشان دادند که حجاب نه تنها مانعی برای حضور آنان در جامعه نیست،بلکه عاملی برای پیشرفت سریعتر آنان در عرصههای مختلف است و این مهم به دست نباید مگر بر اساس اندیشه روشنگرانه حضرت امام خمینی(ره) پینوشت: 1-صحیفه نور،ج 18،ص 264."