خلاصه ماشینی:
"(11) سید قطب،در کنار«زیربنای صلح جهانی» مینویسد:«حاکم جز از یک راه به مقام خاص خود نمیرسد،آن هم رغبت و تمایل مطلق توده ملت و اختیارات آزادانه مردم،البته تا روزی که این حکومت از راهی می رود که اسلام نشان داده و در چهارچوب قانون عمل می کند که اسلام تشریع کرده است،اطاعت مردم از حاکم و خلفیه هم،فقط مرهون همین امر،یعنی برپا داشتن اصول شریعت و اجرای این قانون است و اگر امام یا خلیفه از این امر سرباز زد،اطاعت وی ساقط می شود».
امام نوری،ضمن بیان این نکته که گزینش امام اعظم،توسط امت اسلام،فرض کفایه است، وی را به عنوان خلیفه رسول،مؤظف به حفظ دین و سیاست امور دنیوی دانسته و اسلام،تکلیف، آزادبودن،مرد بودن اجتهاد،شجاعت،تدبیر، شنوایی و بینایی و نطق را از خصوصیات وی نام برده و انتخابش را به وسیله بیعت می داند؛بیعت اهل حل و عقد از علما و صاحبنظران دینی،که اینها خود باید عادل باشند.
(القم/44) و تفصیل و توضیح آنکه خدای حق تعالی در حدیث قدسی ربانی میفرماید:هر کس دشمنی یکی از اولیای من را کند،به طور حتی من دشمن آن کس هستم و اعلام محاربه و کشتار را با او کردهام و نزدیک نشده به من و ولایت نداشته کسی به چیزی،بهتر و محبوبتر،پیش من از فرایض که برای تزکیه اخلاق و تصفیه مجردات بدن بهتر آن اصل این است که مردم،بطور کلی دارای خلافت عامه و نیابت از خداوند هستند و باید به اقامه اوامر و بازداشتن از نواهی خدا برخیزند."