خلاصه ماشینی:
"جهل آید پیش او دانش شود جهل شد علمی که در ناقص رود هر چه گیرد علتی علت شود کفر گیرد کاملی ملت شود(16) مولی در تأیید این مطلب در دفتر دوم ذیل عنوان «گفتن عایشه حضرت مصطفی(ص)را که تویی مصلا به هر جا نماز کنی»(17) به نقش حق در تبدیل ماهیت اشیاء برای بزرگان اهل معرفت اشاره نموده و در مقام تعلیل این تبدل میآورد که چون اولیاء الهی از خونی بشری رهیده و قیود عالم خاک را فرو نهاده و ماهیت انسانی خویش را به ماهیتی حقانی بدل نمودهاند،ماهیت اشیاء نیز در ید ایشان قابل تبدیل و دگرگونی است: گفت پیغمبر که از بهر مهان حق نجس را پاک گرداند بدان کو اگر زهری خورد شهدی شود تو اگر شهدی خوری زهری بود کو بدل گشت و بدل شد کار او لطف گشت و نور شد هر نار او(18) و)انسهانهای کامل و پیران الهی به دلیل برخورداری از خصایص منحصر بفردی که شمهای از آن ذکر شد،قادرند تا آلام و رنجورهایی روحی و معنوی نوع بشر را تشفی بخشیده و هم چون انبیاء الهی(ع) بدون هیچ چشمداشتی به دستگیری و نجات خلایق از گرداب شک و ضلالت بپردازند."