Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مطالعه غیر درسی و میزان استفاده دانش آموزان دبیرستانها از کتابخانه های عمومی شیراز

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 31 تا 48)

کلیدواژه ها :

کتابخانه‌های عمومی ،دانش‌آموزان دبیرستانی ،استفاده از کتابخانه ،مطالعهء غیردرسی ،فعالیتهای فوق برنامه کتابخانه ،نظام آموزشی و کتابخانه

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه، دانش‌آموزان دبیرستانها از کتابخانه‌های عمومی، میزان استفاده دانش‌آموزان دبیرستانها، دانش‌آموزان، اطلاعات، دبیران، کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های عمومی شیراز، استفاده از کتابخانه، کتابداران کتابخانه‌های عمومی شیراز تشکیل

میزان مطالعه،و تعداد کتابخانه و استفاده‌کنندگان آن یکی از شاخصهای سنجش‌ توسعه و رشد فرهنگی جوامع به شمار می‌رود.کتابخوانی نوجوانان و جوانان و مراجعه‌ آنها به کتابخانه در شرایط کنونی جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.دانش‌آموزان، آینده‌سازان کشورند و استفادهء بهینه آنها از فرصتها و وقتها در طول سال تحصیلی و در تعطیلات تابستانی،نقش مهمی در رشد آنها دارد.با تحقیقات و پژوهشهایی در این‌ خصوص می‌توان توجه مسؤولان به این امر مهم را جلب کرد و زمینهء برنامه‌ریزهای‌ عملی موردنیاز را فراهم کرد.بررسی مطالعه غیردرسی و میزان استفاده دانش‌آموزان‌ دبیرستانها از کتابخانه‌های عمومی شیراز،موضوع پژوهش حاضر،به همین منظور صورت گرفته است.روش تحقیق،توصیفی است و اطلاعات موردنیاز از طریق‌ پرسشنامه و مصاحبه جمع‌آوری شده است.جامعهء پژوهش را،دانش‌آموزان پسر،دبیران‌ دبیرستانها و کتابداران کتابخانه‌های عمومی شیراز تشکیل می‌دهند.نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که بیش از 75 درصد از دانش‌آموزان دبیرستانها از کتابخانه‌های‌ عمومی استفاده نمی‌کنند و کمبود وقت،مهمترین دلیل عدم استفاده از کتابخانه اعلام‌ شده است.

خلاصه ماشینی: "پژوهش نشان می‌دهد که بیش از 75 درصد از دانش‌آموزان دبیرستانها از کتابخانه‌های‌ دانش‌آموزان احساس نمی‌کنند که باید برای تهیه گزارش به کتابخانه مراجعه کنند. به کتابخانه مراجعه و گاه برای یک موضوع چند کتاب را مطالعه کنند و این عادت به‌ 1):آیا دانش‌آموزان دبیرستانی از کتابخانه‌های عمومی استفاده می‌کنند؟ 2):آیا دانش‌آموزان منابع مورد علاقه خود را در کتابخانه‌های عمومی پیدا کلیه دانش‌آموزان پسر و دبیران مرد مناطق چهارگانهء آموزش و پرورش شهر شیراز و کتابداران کتابخانه‌های عمومی،جامعه آماری پژوهش بوده‌اند. نمودار شماره 1،درصد استفاده دانش‌آموزان مورد پژوهش از کتابخانه‌های‌ از دانش‌آموزان دبیرستانی از کتابخانه‌های عمومی استفاده نمی‌کنند. نمودار شماره 2،دلایل عدم استفاده از کتابخانه را نشان می‌دهد. درصد از دانش‌آموزان مورد پژوهش(بیشترین درصد)"کمبود وقت‌"را دلیل عدم استفاده از کتابخانه ذکر کرده‌اند. نمودار شماره(1):میزان استفاده دانش‌آموزان از کتابخانه‌های عمومی نمودار شماره(2):درصد دلایل عدم استفاده دانش‌آموزان از کتابخانه 3. درصد)از دانش‌آموزان مورد بررسی فقط به منظور مطالعه کتابهای درسی و استفاده‌ دانش‌آموزان فقط به کتابهای درسی توجه دارند،عملا استفاده از وسایل و مواد نمودار شماره(3):هدف بهره‌گیری و استفاده دانش‌آموزان از کتابخانه 4. نمودار شماره(5):درصد موضوعات مورد علاقه دانش‌آموزان به ترتیب اولویت6. میزان وجود منابع مورد علاقه دانش‌آموزان در کتابخانه‌ها: نمودار شماره(6):ارزیابی دانش‌آموزان از وجود منابع مورد علاقه آنها در کتابخانه‌ها7. نمودار شماره(7):درصد آشنایی دانش‌آموزان با برگه‌دان و نحوه استفاده از کتابخانه نمودار شماره(8):ارزیابی دانش‌آموزان از معلمان در مورد ارجاع به کتابخانه 9. نمودار شماره 9،ارزیابی دانش‌آموزان مورد پژوهش از"وجود فعالیتهای‌ 9/83 درصد از دانش‌آموزان در پاسخ به سؤال‌"در کتابخانه‌های عمومی مورد هدف 1/74 درصد از دانش‌آموزان از مراجعه به کتابخانه مطالعه کتابهای‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.