Skip to main content
فهرست مقالات

رضایت شغلی کتابداران و تأثیر آن بر کیفیت ارائه خدمات کتابخانه

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 49 تا 60)

کلیدواژه ها : بهره‌وری ،نیروی انسانی ،رضایت شغلی ،کتابداران ،خدمات کتابخانه‌ای

کلید واژه های ماشینی : کتابداران، کتابخانه، کارکنان، رضایت شغلی کتابداران و تأثیر، رضایت شغلی، تخصص، کارکنان کتابخانه، جهت تأمین رضایت شغلی کتابداران، کتابخانه‌ها جهت تأمین رضایت شغلی، مدیران کتابخانه‌ها جهت تأمین رضایت، کتاب‌دار، عملکرد، کیفیت ارائه خدمات کتابخانه، سرپرستی، خدمات، شرایط فیزیکی محیط کتابخانه، حرفه، تأثیر، میزان رضایت شغلی کارکنان، آموزش، عوامل تأمین‌کنندهء رضایت شغلی کتابداران، محیط، جابجایی، کتابداران و کارکنان کتابخانه احساس، کار، رضایت شغلی کتاب‌دار، ایجاد محیط کاری صمیمی، کیفیت خدمات، سطح رضایت شغلی کتابداران، تأثیر رضایت شغلی کتابداران

بدون‌شک نیروی انسانی ماهر و کارامد یکی از مهمترین ابزارها برای رسیدن به‌ اهداف کتابخانه‌ها می‌باشد و میزان شغلی آنها تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت‌ خدمات ارائه شدهء کتابخانه دارد.در این مقاله رضایت شغلی هم به‌عنوان یک متغیر وابسته که متأثر از عوامل مختلفی چون محتوای شغل،سیستم پاداش،سرپرستی، همکاران مناسب،رشد کیفی کتابداران(آموزش)و شرایط فیزیکی محیط کتابخانه و هم‌ به‌عنوان یک متغیر مستقل که بر عوامل مختلفی چون عملکرد کتابداران،غیبت، جابجایی و نیز سلامت جسمانی و روانی آنها تأثیر دارد،مورد مطالعه قرار گرفته است. بکارگیری کتابداران در پستهای مختلف باتوجه به تخصص و خصوصیات اخلاقی و رفتاری آنها،ارتقای شغلی و پرداختهای مالی طبق ضوابط مشخص،سهیم نمودن کارکنان‌ در تصمیم‌گیریهای کتابخانه،برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت برای کتابداران و شرکت دادن‌ آنها در همایشهای مختلف برای آشنا شدن با آخرین تحولات و پیشرفتهای حاصل شده‌ در حرفه،انتصاب سرپرستان متخصص و کارامد برای قسمتهای مختلف،ایجاد محیط کاری صمیمی و مناسب،از مهمترین وظایف مدیران کتابخانه‌ها جهت تأمین رضایت‌ شغلی کتابداران می‌باشد.

خلاصه ماشینی: "اهداف کتابخانه‌ها می‌باشد و میزان شغلی آنها تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت‌ جابجایی و نیز سلامت جسمانی و روانی آنها تأثیر دارد،مورد مطالعه قرار گرفته است. به سه دلیل به مسئله رضایت شغلی کارکنان خود توجه می‌کنند:نخست این‌که، نهایت سعی خود را در بالا بردن سطح رضایت شغلی کتابداران خود بکار گیرند. کسی که رضایت شغلی او در سطحی بالاست نسبت به شغل یا کار خود مفهوم و محتوای بهتری برخوردار باشند روی رضایت شغلی تأثیر مثبتی خواهند شغلی او را تأمین نخواهد کرد و باعث خواهد شد که کار خود را با بی‌علاقگی و رضایت شغلی آنها اثر منفی خواهد داشت. تأثیر بسیار مهمی در بهبود خدمات ارائه‌شده از طرف این فرد خواهد داشت. در نتیجه از شغل و حرفه خود لذت می‌برد و به عبارت دیگر رضایت شغلی حاصل می‌شود. تأثیر رضایت شغلی کتابداران روی عملکرد آنهاست. رضایت شغلی آنها در سطح بالایی می‌باشد،عملکرد خوبی نیز دارند و به نظر می‌رسد که یک وابستگی طبیعی بین این دو،یعنی رضایت شغلی و عملکرد وجود خواهد بود از طرف دیگر خود عملکرد روی رضایت شغلی تأثیر می‌گذارد،زیرا معمولا بین رضایت شغلی کتابدار و غیبت وی از محل کار رابطه معکوس‌ تأثیر دیگر رضایت شغلی روی جابجایی کارکنان است. رضایت شغلی کارکنان بالاست نرخ جابجایی و استعفا نیز کمتر می‌باشد. کمتر کسی است که در مورد اثر رضایت شغلی روی سلامت جسمی و روانی‌ کتابداران در کیفیت خدمات ارائه‌شده از طرف کتابخانه دارد،تأمین رضایت شغلی‌ 2. عواملی که باعث ارتقای شغلی کارکنان در داخل کتابخانه می‌شود و نیز"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.