Skip to main content
فهرست مقالات

تغییرات سازمانی ناشی از ورود فن آوری نوین به کتابخانه ها

نویسنده:

علمی-ترویجی (24 صفحه - از 111 تا 134)

کلیدواژه ها : مدیریت تغییر ،فن آوری اطلاعات ،مدیریت کتابخانه ها

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه ،کارکنان ،مدیر ،اطلاعات ،فن‌آوری ،سازمان ،کتابدار ،مدیریت ،تغییر ،مهارت ،مقاومت ،ورود فن‌آوری نوین به کتابخانه ،ورود فن‌آوری ،ورود فن‌آوری به کتابخانه ،ساختار ،فن‌آوری اطلاعات ،کارکنان کتابخانه و مقاومت ،وظیفه ،تغییر بر کارکنان کتابخانه ،تغییر وظیفه جدید مدیریت کتابخانه ،خدمت ،تغییر سازمان ،ساختار سازمان کتابخانه ،مدیر کتابخانه از فن‌آوری نوین ،مدیریت کتابخانه ،آینده ،مدیر کتابخانه ،آموزش ،مدیریت تغییر وظیفه جدید مدیریت ،وظیفه مدیر کتابخانه

مدیریت برخی تغییراتی را که با ورود فن آوری به کتابخانه ها به وقوع می پیوندند، مانند دستیابی به مجموعه ها: ایجاد تغییر در فهرست ها، چگونگی استفاده از کتابخانه، تغییر در نوع مهارت های فنی کتابداران، تغییر شیوه های مدیریت، و ساختار سازمانی کتابخانه ها در نظر می گیرد، در حالیکه هدف اصلی از ورود هرگونه فن آوری به سازمان ها افزایش توانایی ها و کاهش محدودیت هاست، مدیران کتابخانه ها از فن آوری نوین انتظار دارند که ضمن تحقق رشد و ایجاد هماهنگی میان نیازهای جاری و آینده، هزینه ها را نیز کاهش دهد، همچنین مدیران واقفند که همه تغییرات ساختاری کتابخانه ها در حالی شکل می گیرد که منابع انسانی هر کتابخانه ارزشمندترین دارایی آن است و دستیابی به اهداف سازمانی توسط آنها محقق می شود، بنابراین، مواجهه با مقاومت های فردی و سازمانی در مقابل این تغییرات از مهم ترین دغدغه های این مدیران است، این مقاله سعی دارد ضمن برشمردن تغییرات ناشی از فن آوری و شناسایی و تحلیل آثار این تغییرات بر کارکنان کتابخانه و مقاومت های احتمالی آنان را بیان کرده و وظایف مدیران کتابخانه ها را در این زمنیه یادآور شود،

خلاصه ماشینی:

"همچنین مدیران واقفند که همه تغییرات ساختاری کتابخانه‌ها در حالی شکل می‌گیرد کهمنابع انسانی هر کتابخانه ارزشمندترین دارایی آن است و دستیابی به اهداف سازمانی توسط آنها محققمی‌شود. کتابداران در حالی که خدمات سنتی کتابداری را ارائه می‌دهند،باید به دنبال توسعه مجموعه‌ای ازمهارت‌های جدید باشند ونقش‌ها وظایف تازه‌ای را در خود پرورش دهند که برای پوشش دادنخدمات مبتنی بر فن‌آوری ضروری است:فن‌آوری تقریبا همۀ جنبه‌های کار کتابخانه را تحت‌تأثیرقرار داده است:کتابدارن اکنون باید به دنبال تأمین دسترسی مراجعان به منابع دیجیتال باشند؛فهرست نویسان باید این منابع را دسترس پذیر سازند و کتابدارن مرجع نیز ضمن کمک به مراجعاندر داخل کتابخانه باید پاسخگوی ارباب رجوع از راه دور باشند(ایرج رداد،1381،ص 41). همچنین مدیر تغییرباید در موارد زیر که مربوط به نیروی انسانی است تجدیدنظر کند:1)ارزشیابیعملکرد،یعنی پاداش در مقابل بهبود ظرفیت‌ها و عملکرد هر واحد؛2)کارمندیابی؛یعنی توجه نوع قرار دادها،شرایط استخدام،و استخدام کنندگان؛3)سیاست‌هایحقوق و دستمزد،که شاید لازم باشد جهت تشویق به فعالیت در برخی بخش‌ها بهکارکنان امتیازات ویژه‌ای تعلق گیرد؛4)سیستم‌های برنامه‌ریزی نیروی انسانی وبرنامه‌ریزی برای طول خدمت،یعنی پایان دادن هرچه سریع‌تر به خدمت نیروهایی کهمازاد بر نیازند و برنامه‌ریزی آینده‌نگر با مخلوظ کردن نیازهایی که پس از آن رخمی‌دهد(ریچارد بک‌هارد؛وندی پرینچارد،1382،ص 95). بنابراین،اصولی‌ترین کار این است که از وجود کتابدارانبا دانشی که بر اثر ساعت کار در سازمان به دست آورده‌اند نقش مهمی را در قرار دادنفن‌آوری جدید در کنار خدمات سنتی خود ایفا می‌کنند. یکی دیگر از نکات مهم در مراحل نخستینکار این است که آموزش و تبیینی عمومی از طرز کار کامپیوترها به‌طور کلی و نظام‌هایکامپیوتری کتابخانه به‌طور خاص به کارکنان داده شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.