چکیده:
در دنیای امروز استاندارد و توجه به آن امری ضروری به نظر می رسد. در نتیجه، خدمات مرجع الکترونیکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مقاله حاضر بر آن است تا ابتدا به بررسی نقش استاندارد در خدمات مرجع الکترونیکی اشاره کند وسپس به بررسی نمونه هایی از این دستورالعمل-های اجرایی که در کتابخانه های دوپونت- بال دانشگاه استستون و کتابخانه دانشگاه کارولینای شمالی ارائه می گردند بپردازد و در نهایت نیز راهنمای مرجع دیجیتال ایفلا را جهت آشنایی علاقه مندان ارائه کند
خلاصه ماشینی:
"-به کارگیری اشکال و تصاویر تا جایی که امکان دراد:سعی کنید صفحات را متن پر نکنید؛-شناسایی و تشخیص هویت دقیق سازمان یا نهاد مربوط و تأمین یک رابط برایصفحات داخلی کتابخانه؛ -افزودن پاراگرافی اجمالی که معرف حوزه خدمات مرجع نهادها باشد و تعیین اینکهچه مدت باید در انتظار پاسخگویی و رفع نیازمندهای خود باشند(همه پرسشهایمطرح شده در این خدمات در طول پنج روز کاری هفته پاسخ داده خواهد شد)؛ -گردآوری اطلاعات جهت راهنمایی کاربر از طریق پرسشنامه(فیلد و حوزه منابعی کهمورد استفاده قرار گرفته،باید شامل حداقل یک نمونه راهنما برای کاربر باشد کهمیبایست شامل(جلد،شماره صفحه،تاریخ،عنوان،اطلاعاتی در مورد نویسنده وجزآن باشد)؛ -حوزههای مشترک و عمومی اطلاعات که ممکن است هنگام افزودن به فرم وب خوداز جمله انواع اصلی مثل نشانی پست الکترونیکی و متن پرسش و نیز حوزههای انتخابینظیر:نام،شماره تلفن و سطح تحصیلات(پاسخ مطلوب و علل تحقیق و غیره)باشد،ونیز ایجاد زمینههایی برای هرگونه اطلاعاتی که تصور میکنید جهت فراهمآوردنخدمات موثرتر بدان احتیاج دارید؛ -فراهمآوردن پیوند برای مرتبط ساختن منابع پیوسته خارجی و داخلی(صفحاتداخلی،کاتولوگهای پیوسته،پایگاه دادهها پرسشهای مکرر بهطور منظم بازبینی وروزآمد شده است)؛ -فراهم آوردن رابطی که شرحدهنده مرجعهای عمومی نهادها و خطمشی مشابه ورهنمودهای خدماتی باشد؛ -تعیین و تأمین اطلاعات ارتباطی برای همه وسایل ارتباط با کارکنان کتابخانه:از طریقخدمات چت مستقیم،پست الکترونیکی،فرم وب،دورنگار،و جز آنها؛ -تأثیر و محدودیتهای بالقوه سختافزار و پیشرفتها و پیچیدگیهای فنآوریکاربران نهایی در بررسیها به هنگام طراحی سایت پایگاه و حداقل نیازمندهای سختافزاری استفاده از خدمات باید به وضوح ذکر شود."