Skip to main content
فهرست مقالات

ترسیم شبکه ارتباطات علمی میان دانشمندان با استفاده از رویکرد «شبکه استنادی»

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (16 صفحه - از 97 تا 112)

کلیدواژه ها :

جامعه‌شناسی ،کتاب‌سنجی ،ارتباطات علمی ،جامعهء علمی ،خوشه‌بندی ،شبکهء استنادی

کلید واژه های ماشینی : شبکه ارتباطات علمی میان دانشمندان، ارتباطات علمی، ترسیم شبکه ارتباطات علمی، شبکهء ارتباطات علمی میان دانشمندان، شبکه، دانش، دانشمندان، ترسیم شبکهء ارتباطات علمی، علمی، اطلاعات

شبکه ارتباطات علمی،هم در جامعه‌شناسی مطرح می‌شود و هم اینکه می‌توان با استفاده از کتاب‌سنجی ارزیابانه‌ای که«استیونز»داعیهء آن را داشت،به ترسیم آن مبادرت‌ ورزید.در رویکرد شبکهء استنادی،با استفاده از رفتار استنادی دانشمندان و پژوهش‌گران، رفتار ارتباطی آنها پیش‌بینی می‌شود.در این مقاله ابتدا به مفاهیمی چون جامعه‌شناسی‌ دانش،جامعه علمی،ارتباطات علمی و انواع آن پرداخته می‌شود.انواع کتاب‌سنجی‌ (توصیفی و ارزیابانه)بررسی می‌گردد و سپس شبکهء استنادی که یکی از کاربردهای‌ رویکرد ارزیابانه به کتاب‌سنجی است مورد بررسی قرار می‌گیرد و مفاهیم آن تشریح‌ می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"97-112 ترسیم شبکهء ارتباطات علمی میان دانشمندان با استفاده‌ از رویکرد«شبکهء استنادی» محمود خسروجردی دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهرانچکیده شبکه ارتباطات علمی،هم در جامعه‌شناسی مطرح می‌شود و هم اینکه می‌توان با استفاده از کتاب‌سنجی ارزیابانه‌ای که«استیونز»داعیهء آن را داشت،به ترسیم آن مبادرت‌ ورزید. جامعه‌شناسی علوم و فنون که از سال 1940 با کار مرتون آغاز گردید و به بررسی‌ توسعه دانش علمی و فنی و تأثیر آن بر تحولات اجتماعی و فرهنگی می‌پردازد،بخشی‌ از جامعه‌شناسی دانش محسوب می‌شود که برای رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی‌ حوزه‌ای بااهمیت تلقی شده است(دایرة المعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی،1381، ذیل واژه). بنابراین،از جمله مواردی که باید در جامعه‌شناسی علم و دانش به آن توجه شود مسائلی چون جامعه علمی و ارتباطات‌ علمی میان دانشمندان است که در ادامه به تشریح و توضیح این مفاهیم،و مفاهیم کلیدی‌ مرتبط با آنها پرداخته می‌شود. نظام ارتباط در علم مبتنی است بر انتقال اطلاعات و نتایج فعالیت‌های علمی‌ از طریق شبکه متخصصان و نظام بازبینی،که از سوی همکاران علمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به نظر عبد السلام یکی از راه‌هایی که بر کشورهای جهان سوم باز است و می‌تواند از مهاجرت تحصیل‌کرده‌های این کشورها به خارج از آن جلوگیری کند، وسعت بخشیدن به ارتباطات علمی و فراهم ردن زمینه‌های لازم برای انتقال سریع‌ اطلاعات و پیشرفت‌های علمی به دانشمندان داخلی است(ابراهیمی،1372). بابارا3و مایکل مک رابرتز4در مطالعه‌ای درباره فرایند و انگیزه‌های استناد در 1988 دریافتند که نیمی از ارتباطات میان دانشمندان بیش از آنکه‌ رسمی و مدون باشد،به شکلی غیررسمی جریان دارد و با آنکه آشکار است آثار بیشتری مورداستفاده قرار گرفته،فقط به پانزده درصد از آنها در متن استناد می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.