خلاصه ماشینی:
"دکتر اکبری با بیان اینکه زبان فارسی دو نمود آشکار دارد که گفتار و نوشتار است، به طرح این پرسش پرداخت که: «اگر نوشتن کمک به گسترش علوم است، نگرش میانرشتهای به نوشتن میان برنامههای درسی چقدر اهمیت دارد؟» دچار آنفلوانزای نوشتن شدهایم سپس دکترمحمود امانی طهرانی، مدیر کل دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطة نظری، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، سخنان خود را با استناد به آیاتی از قرآن کریم شروع کرد و معجزة پیامبر اسلام را که قرآن است، بیان کرد و با اشاره به سوگند قرآن به قلم و نوشتن گفت: بحث نوشتن که بحث این جلسه است، از جنس همان قسم مقدس است که مسیر مراودة اندیشهها را باز میکند.
نوشتن، مجالی برای معناسازی دکتر اکبری مجددا به ایراد سخن پرداخت و طرح میانرشتهای شدن نوشتن را جسارت دانست و پرسشهایی را با همکارانش طرح کرد: همکاران بهعنوان مؤلفان کتب درسی آیا فقط وظیفة نگاه از روزنة تخصصی و انتقال موضوع را دارند؟ اگر میخواهند موضوعی را انتقال دهند با چه زبانی باشد؟ وی ضمن اینکه از همکارانش خواست به این پرسشها فکر کرده و راهکار پیدا کنند، به بیان چند راهکار پرداخت، از جمله، گذر از مرزهای زبان فعلی برای پرورش ذهن مخاطب تا مجالی برای معناسازی ذهن شود.
دکتر امانی طهرانی: خارج کردن مهارت نوشتن از محدودة خاص یک حوزه و تسری آن به دیگر حوزههای درسی ضروری است دکتر صادقی: معلمان باید بهجای انشاهای تکراری، دانشآموزان را به بیرون از مدارس بفرستند تا از مشاهداتشان در جامعه بنویسند سال جهانی نور"