خلاصه ماشینی:
"در این فضای ناخواسته تنها مانعی که همچونخار در چشم کفار و ابرقدرتهای فرهنگی و سیاسی قرار گرفته شد و نمو فرهنگ و ادبیاتی جدید و دینیبر اساس اندیشههای حضرت امام خمینی(ره)استو بینالملل بخوبی دریافته است که تنها مکتب ودینی که توانایی راهاندازی ادبیات و فرهنگی نهادینهشده و به تفاهم اجتماعی رسانده شده را دارد دینحیاتبخش اسلام است(12) پیداست که انقلاب اسلامی با کیفیت خاصخودش،بدون تردید،ادبیاتی فراخور خودشخواهد داشت و داشته است.
اما اگر زشتی و زیبایی کلام حول محور انگیزههاو تمایلات و فاعلیت انسانها شکل گیرد،طبیعیاست آنکه دنیا را محور زیبایی در سخن قرارمیدهد ترکیب و قرار گرفتن سخنانش،چه درسخنرانیها و چه در قطعات ادبی بگونهای است کهتحریک اهواء و حساسیتهای مادی را بدنبال خواهدداشت،و در مقابل نیز جوهره و سیاق کلمات وجملات در یک قطعۀ ادبی الهی خدا محوری راحتی تا گزینش کلمهها جریان داده و آنرا متناسب باهدف و غایت خاص خود شکل داده و همینمحور زیبایی در کلام است.
حاصل این نحوۀ نگرش به زیباشناسی درادبیات،جریان یافتن سبکها و سیاقهای جاری درادبیات و هنر است،یعنی علاوه بر مفاهیم ومعانی ادبی که حاکی از عشق به دنیا و تهییج اهواءمادی است،نحوۀ چیدن کلمات در کنار هم ونتیجهگیری از آن(که ادبیات و هنر هر جامعه آن امرخطیر را به عهده دارند)نیز دعوت به دنیا تحریکروحیات دنیاپرستی است که حاصل آن ایجاد علاقۀشدید و دائم التزائد و شوق به کثرت ارتباط بهمظاهر دنیا در جمیع روابط بوده که در نهایت منجربه ایجاد بحرانهای اجتماعی در روحیات عمومیجامعه و نیرنگ بازیهای قدرتمندان در استعمار واستثمار دولتها و ملتهایی است که سرسپردگی بهآستان کاخ سیاه و سرخ استکباری نظام غرب وشرق را بر اطاعت و تبعیت از خالق رحمان و اولیاءو انبیاء عظام ترجیح داده و عزت و شرافت انسانی رااسیر امیال نفسانی و حیوانی خود نمودهاند."