چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش قرائت قرآن کریم بر توانایی خواندن قرآن در دانشآموزان کمتوان ذهنی پسر است. این پژوهش کاربردی و شبه آزمایشی به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. آزمودنیها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا پیش آزمون (آزمون قرائت قرآن) از گروههای آزمایش و کنترل گرفته و سپس آموزشهای لازم به گروه آموزش داده شد و مجددا پس آزمون (آزمون قرائت قرآن) از دو گروه گرفته شد. بر اساس یافتههای این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که آموزش قرائت قرآن کریم بر توانایی خواندن قرآن دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مؤثر است و این دیدگاه که آنان قادر به روخوانی قرآن و این یادگیری نیستند را رد نمود.
خلاصه ماشینی:
"بر طبق نظر یاری گل (١٣٩١) داور بین المللـی قـرآن کـریم ، توانـایی دانـش آمـوزان کم توان در مسائل قرآنی به دلیل نواقص ذهنی و جسمی آن هـا انـواع گونـاگون شـدت و ضعف دارد، و اگر به این مسأله قائل باشیم که آن ها قادر به روخوانی نیستند و تنها بایـد مفاهیم قرآن را در سطح ابتدایی منتقل کرد، درست نیست و باید این قشر مورد امتحان قرار گیرند و هرچند دچار ضعف هایی هستند امـا بـاز بـه نسـبت خودشـان قابـل قبـول است (ص ١-٢).
تقیلو در سال ١٣٨٧ تحقیقی با عنوان «تأثیر آموزش روخوانی قرآن کریم بر کـاهش استرس در بین جوانان و نوجوانان » گزارش کرد کـه میـزان اسـترس افـراد گـروه مـورد مقایسه با گروه کنترل در همه خرده مقیاس ها به طور معنیدار کاهش یافته است .
مستقیم زاده و زهرا سلیمانی در سـال ١٣٨٤ در تحقیقـی بـا عنـوان «تـأثیر آمـوزش آگاهی واج شناختی بر توانایی خواندن دختران کم توان ذهنی پایه دوم دبسـتان » کـه بـه صورت مداخله ای روی ٣٠ دانش آموز کم توان در دو گروه شاهد و مورد انجـام داده انـد، و در طی مدت ٣ ماه آموزش نتیجه گرفتند که آموزش خوانـدن بـه کودکـان عقـب مانـده ذهنی موجب افزایش امتیاز آگاهی واج شناختی و درستی و سرعت خوانـدن آن هـا شـده است .
0 اخـتلاف معنیداری نداشته است ، لذا فرضیه دوم پژوهش نیز تحت عنوان "میزان وضعیت عصـبی بالینی در بیماران کمایی که از آوای قرآن کریم استفاده میشود نسبت بـه گـروه شـاهد افزایش مییابد" تأیید میگردد."