خلاصه ماشینی:
"6-در این آیه نیز فرهنگ و ادبیات و زبانشناسی قرآن مؤید وحدت راه حق و منکر حقانیت پلورالی است و تکثیر در بعد گمراهیها و انحرافات را تأیید میکند.
مدعیان پلورالیزم دینی و قائلان به حقانیتپلورالی همه ادیان الهی و گاهی حتی غیر الهی را نیز مقبول خداوند میدانند و به حقانیت نسبی ادیان قائلند،در حالی که خداوند با صراحت تمام در این آیه تأکید میکنند که پیروی از هر دینی غیر از اسلام مقبول نیست و موجب خسران و زیان در آخرت میشود.
افمن شرح الله صدره للاسلام فهو علی نور من ربه(21)«آیا کسی که برای اسلام،خداوند به او شرح صدر عطا فرموده و به نور الهی مجهز و منور است با کافران یکسان است؟» پذیرش اسلام و تسلیم اوامر و نواحی آن شدن دلهای پاکی را میطلبد برغم دیدگاه مدافعان پلورالیزم دینی که انکار حقانیت پلورالی معادل است با گمراه دانستن اکثریت مردم جهان،در این آیه خداوند اولا حقانیت پلورالی را انکار میکند و ثانیا خداوند افرادی که دلهایشان برای پذیرش اسلام مهیا شده و به آنها شرح صدر داده را با معاندین و کفار و مشرکین و کسانی که بر اثر گناه زیاد دلهایشان سنگ شده است را مساوی ندانسته است و این خود تأیید حقانیت انحصاری اسلام و نفی تکثر گرایی است و در نتیجه تایید اندیشه برتر هم در محتوی این آیه نهفته است.
این آیه مسایلی چند را شامل میشود:1- خداوند پیامبر اسلام(ص)را با صلاح توحید و هدایت بندگان و دین اسلام برای اتمام مأمورت دینی انبیا و وحدت همه ادیان در قالب اسلام فرستاد."